Badanie: 88 proc. firm, które wdrożyło w Polsce pracę zdalną, wybrało model hybrydowy

2024-03-20 15:28 aktualizacja: 2024-03-20, 16:43
Laptop (zdjęcie ilustracyjne), fot. PAp/DPA/	Sebastian Gollnow
Laptop (zdjęcie ilustracyjne), fot. PAp/DPA/ Sebastian Gollnow
88 proc. firm, które wdrożyło w Polsce pracę zdalną, wybrało model hybrydowy. Z tego 77 proc., precyzyjnie określiło zasady stacjonarnej obecności w biurze. 46 proc. wskazało przynajmniej 3 dni w tygodniu a 43 proc. dwa dni.

Nowe przepisy, regulujące pracę zdalną, weszły w życie 7 kwietnia 2023 r. Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika - w tym pod adresem zamieszkania pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą.

Z badań przeprowadzonych przez firmę EY Polska wynika, że 88 proc. firm, które wdrożyło w naszym kraju pracę zdalną, wybrało model hybrydowy. "Z tego grona 77 proc. precyzyjnie określiło pracownikom zasady obecności w biurach. 46 proc. wskazało przynajmniej 3 dni w tygodniu, a 43 proc. dwa dni, zaś opcję jednego dnia wskazało jedynie 11 proc. przedsiębiorstw" - wynika z badania.

Według badania, 89 proc. ankietowanych przedsiębiorstw przygotowało odpowiednie modyfikacje w postaci regulaminu pracy zdalnej a tylko 2 proc. firm nie podjęło jeszcze w tym zakresie żadnych działań.

Wprowadzone 7 kwietnia 2023 roku zmiany w Kodeksie pracy nałożyły na pracodawców obowiązek pokrywania wydatków powiązanych z realizacją pracy zdalnej. Może on przybrać formę ekwiwalentu lub ryczałtu. Na tę drugą opcję zdecydowało się aż 84 proc. firm w Polsce. Odsetek firm, które wybrały ekwiwalent (8 proc.), jest niemal identyczny (7 proc.) jak tych, które nie realizują żadnych wypłat.

88 proc. przedsiębiorstw w Polsce ustaliła wysokość ryczałtu pomiędzy 50 a 100 zł. W jedynie 2 proc. organizacji przekracza on poziom 500 złotych. Na tym etapie firmy uznają taką wartość za optymalną, ponieważ 83 proc. nie planuje w tym obszarze żadnych zmian.

Może być to m.in. efekt sposobu wypracowywania jego wysokości. W 77 proc. ten proces miał charakter wewnętrzny. 15 proc. przedsiębiorstw skorzystało z usług zewnętrznych doradców, a 8 proc. z ogólnodostępnego kalkulatora.

W kalkulacjach 84 proc. brano pod uwagę przede wszystkim elementy obligatoryjne, takie jak energia elektryczna lub internet.

Aspekty dodatkowe, jak koszty ogrzewania lub zużycia wody, uwzględniono jedynie w 16 proc. organizacji. Co warte podkreślenia, firmy również w obszarze ryczałtu przestrzegały odpowiednich procedur – 90 proc. posiada dokumentację potwierdzającą wyliczenie ryczałtu na wypadek kontroli.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie ponad 300 przedstawicieli średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. W 70 proc. przypadków respondenci reprezentowali organizacje zatrudniające ponad 250 pracowników. (PAP)

Autor: Magdalena Gronek

nl/