Badanie: niemal połowa ankietowanych z obawy o swoje dane wybiera zakupy stacjonarne
45 proc. ankietowanych w badaniu na zlecenie Santander Consumer Bank zadeklarowało, że z obawy o prywatność i ze względu ochronę swoich danych wybiera zakupy stacjonarne zamiast internetowych. Taki sam odsetek podał, że do zakupów online skłaniają ich atrakcyjne promocje.

Jak wynika z opublikowanego w czwartek raportu „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, 23 proc. badanych zdecydowanie preferuje zakupy w sklepach fizycznych, a 22 proc. raczej wybiera tę opcję.
"16 proc. konsumentów decyduje się na e-commerce mimo obaw o bezpieczeństwo danych, a 7 proc. bez wahania korzysta z tej formy zakupów. Z kolei 29 proc. respondentów wskazuje, że prywatność nie ma wpływu na ich wybory zakupowe. Może to wynikać z rosnącego przyzwyczajenia do transakcji online oraz większego zaufania do stosowanych zabezpieczeń" – stwierdził dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński.
45 proc. uczestników badania zadeklarowało, że atrakcyjne promocje skłaniają ich do wyboru zakupów online zamiast stacjonarnych. W tej grupie 15 proc. zdecydowanie wybiera e-commerce ze względu na korzystne oferty. Dodatkowo im konsumenci młodsi, tym znaczenie rabatów rośnie. W grupie 18-29 lat 27 proc. badanych wskazuje rabaty jako kluczowy czynnik przy wyborze zakupów online. W grupie 60+ odsetek ten wynosi 7 proc. Z kolei 12 proc. badanych przyznaje, że rabaty mają dla nich raczej niewielkie znaczenie, a 7 proc. nie bierze ich pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Badanie Santander Consumer Banku potwierdza, że konsumenci w Polsce chętnie polują na promocje i nie lubią przepłacać, jeśli mogą skorzystać z tańszych ofert - mówi Patryk Perliński. "To całkowicie naturalne – każdy z nas szuka okazji do oszczędności" - dodaje.
Jak podkreśla się w raporcie, przy zakupach online coraz większą rolę odgrywają technologie immersyjne, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR). Ponad 40 proc. respondentów uważa, że te technologie pozytywnie wpływają na ich doświadczenia zakupowe; 14 proc. wskazuje, że ich wpływ jest znaczący, a 27 proc. ocenia go raczej pozytywnie. 8 proc. badanych twierdzi, że VR i AR pogarszają komfort zakupów, a 32 proc. nie dostrzega ich wpływu. Największe zainteresowanie tymi technologiami wykazują osoby w wieku 18-29 lat.
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku zostało zrealizowane przez IBRiS metodą CATI w dniach 20-27 stycznia 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 dorosłych korzystających z Internetu.(PAP)
wkr/ malk/kgr/