O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Badanie. Polacy nadal podzieleni ws. handlu w niedzielę

21 proc. badanych Polaków chce handlu w każdą niedzielę, dokładnie taki sam odsetek oczekuje całkowitego zakazu handlowania w siódmy dzień tygodnia - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor.

Polacy podzieleni ws. handlu w niedzielę. Fot. Freepik.com
Polacy podzieleni ws. handlu w niedzielę. Fot. Freepik.com

Z badania pt. "Polacy a handel w niedzielę" przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że dla 18 proc. Polaków to, czy sklepy są otwarte siedem dni w tygodniu, czy jedynie w ciągu sześciu dni, nie ma żadnego znaczenia. Natomiast - jak zaznaczono - zwolenników tzw. rozwiązań totalnych, czyli takich, którzy chcą wszystkich niedziel handlowych oraz tych, co oczekują całkowitego zakazu w siódmy dzień tygodnia, jest równo po 21 proc. Dodano, że pozostałe 40 proc. respondentów opowiedziało się za handlem w wybrane niedziele, jednak większość uważa, że powinno ich być więcej niż obecnie (w 2024 roku jest ich siedem).

Jeśli chodzi o wpływ ograniczenia handlu na budżet i sposób robienia zakupów, to - jak napisano - 87 proc. ankietowanych zadeklarowało, że wydaje na zakupy tyle samo co wcześniej. Natomiast wśród tych, którym wydatki wzrosły, co piąty respondent uzasadnił to częstszymi wizytami w restauracjach, wyjściami do kina, teatru lub na koncerty.

Ograniczenie handlu w niedzielę dzieli też samych przedsiębiorców. Z informacji BIG InfoMonitora wynika, że najbardziej zainteresowani zwiększeniem liczby niedziel handlowe są centra handlowe, ale nawet wśród dużych sieci zdania są również podzielone. "Nie cieszymy się z niedziel, my do nich dokładamy. Nie robimy wtedy biznesu, nikt też nie chce pracować w niedzielę, bez względu na to, czy mu się płaci podwójnie czy nie" - cytowany w informacji BIG InfoMonitora prezes sieci Rossmann Marcin Grabara.

Z kolei z badania "Skaner MSP" przeprowadzonego wśród mikro, małych i średnich firm dla BIG InfoMonitora, wynika, że 25 proc. przedstawicieli branży handlowej chce wszystkich wolnych niedziel, a natomiast 17 proc. uważa, że wszystkie niedziele powinny być handlowe. Największa grupa, bo aż 29 proc., nie ma w tej kwesti zdania lub nie interesuje się tematem.

Projekt ustawy łagodzącej ograniczenie i dopuszczającej 2 niedziele handlowe w miesiącu złożyli w Sejmie pod koniec marca posłowie Polski 2050. Zgodnie z projektem za pracę w niedzielę przysługiwałoby podwójne wynagrodzenie, a pracodawca miałby obowiązek wyznaczyć pracownikowi dzień wolny 6 dni przed albo 6 dni po dniu pracy w niedzielę.

Napisano, że badanie “Polacy a handel w niedzielę” zrealizowane zostało przez Quality Watch na próbie 1090 dorosłych Polaków, techniką wywiadów telefonicznych w grudniu 2023.

Badanie „Skaner MSP” realizowane wśród mikro, małych i średnich firm, przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatnościw dniach 5-19 kwietnia 2024r.(PAP)

autorka: Ewa Wesołowska

kh/gn/

Zobacz także

  • Supermarket Fot. PAP/EPA/NEIL HALL

    Komu potrzebne handlowe niedziele? Biznes nie prze do zmian

  • Zakupy w sklepie. Fot. PAP/Albert Zawada

    Handlowcy omijają niedzielny zakaz? Kontrole ujawniają nieprawidłowości

  • Zakupy w jednym z hipermarketów. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz

    Sprawa zakazu handlu w niedzielę. "Temat wciąż rozgrzewa"

  • Zakupy w jednym ze sklepów w Płocku. Fot. PAP/Marcin Bednarski

    Agnieszka Dziemianowicz-Bąk: brakuje nam czasu na odpoczynek, stąd sceptycyzm wobec pracujących niedziel

Serwisy ogólnodostępne PAP