Ogłoszono rekomendację na dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Kim jest Boris Kudlička?
Boris Kudlička został jednogłośnie wskazany przez komisję konkursową na dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Słowacki scenograf i architekt - związany z warszawską sceną od 1995 r. - jest współtwórcą największych polskich i międzynarodowych sukcesów operowych Mariusza Trelińskiego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało, że Kudlička został jednogłośnie wskazany przez komisję konkursową na dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Jak przypomniano, konkurs odbył się w formule zamkniętej, która "została wypracowana przez ministrę kultury i dziedzictwa narodowego z przedstawicielami środowisk i obecną dyrekcją instytucji". Dodano, że kolejnym etapem będzie rozmowa ministry kultury i dziedzictwa narodowego Hanny Wróblewskiej z rekomendowanym kandydatem.
Kim jest Boris Kudlička?
Boris Kudlička urodził się 5 grudnia 1972 r. w Rużomberku w środkowej Słowacji. Ukończył scenografię w Katedrze Projektowania Scenografii i Kostiumu na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Groningen. W 1995 r. trafił do Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Początkowo był współpracownikiem i asystentem Andrzeja Majewskiego, następnie został naczelnym scenografem.
W 1999 r. rozpoczął współpracę z Mariuszem Trelińskim. Zaowocowała ona realizacją scenografii do kilkunastu tytułów operowych, w tym "Madame Butterfly", "Król Roger", "Otello", "Don Giovanni", "Oniegin", "Orfeusz i Eurydyka", "Tristan i Izolda", "Borys Godunow", "Traviata" oraz "Moc przeznaczenia". "Razem z Mariuszem uważamy, że opera jest współczesnym, bardzo ciekawym, aktywnym gatunkiem artystycznym. Aby pokazać, że jest aktualna, wnosimy kawałek siebie w tę opowieść. Szukamy też interesujących wątków, które może nie były tak istotne w XIX wieku, a które dzisiaj mocno wybrzmiewają. Inne, które już się zdezaktualizowały, opowiadamy tak, aby były interesujące" - powiedział PAP scenograf w 2023 r. przed premierą "Mocy przeznaczenia", zrealizowanej w koprodukcji z nowojorską Metropolitan Opera.
Praca na kilku scenach
Scenograf przyznał, że bardzo lubi pracować na kilku scenach, bo wtedy "praca ma swoje drugie, trzecie, czwarte życie". "Dzisiaj bardzo ważnym elementem jest mądre korzystanie z zasobów i materii, z której tworzymy. Nawet teatru dotyczy kwestia recyklingu i myślenia systemowego w przestrzeni sceny. Koprodukcja polega na tym, że jedna oprawa podróżuje dalej, zmieniają się tylko artyści" - zwrócił uwagę.
Kudlička ma również na swoim koncie współprace z innymi czołowymi teatrami operowymi na świecie, m.in. z Royal Opera House w Londynie, Staatsoper Berlin, Washington Opera, Los Angeles Opera, San Francisco Opera, Theater an der Wien, Tokyo Bunka Kaikan oraz Operą Królewską w Sztokholmie i w Kopenhadze.
Istotna dla artysty stała się też działalność wystawiennicza i projektowa. Kudlička zaprojektował chociażby ekspozycje "Guercino. Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich" oraz "Brescia. Renesans na północy Włoch. Moretto-Savoldo-Moroni. Rafael-Tycjan-Lotto" dla Muzeum Narodowego w Warszawie, a także wystawę stałą w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Współtworzył koncepcje polskich pawilonów na Expo w Hanowerze w 2000 r. i w Szanghaju w 2010 r.
Nagrody i wyróżnienia dla Kudlička
Scenograf jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. Dwukrotnie uhonorowano go słowacką Nagrodą Teatralną Dosky oraz Złotym Medalem na Praskim Quadriennale. W 2005 r. został odznaczony Brązowym, w 2015 r. - Srebrnym, a w 2025 r. - Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
W 2016 r. razem z Trelińskim otrzymał statuetkę Culture.pl Superbrands przyznawaną twórcom, którzy najskuteczniej wspierają obecność polskiej kultury za granicą. "Jako tandem inscenizacyjny Mariusz Treliński i Boris Kudlicka w najnowszym okresie historii opery, często określanym mianem 'czasu inscenizatorów', zbudowali rozpoznawalną, cenioną i nagradzaną na całym świecie spójną estetykę, własny język inscenizacyjny, który czyni z nich zjawisko wyjątkowe – można porównać ich do fenomenu modowego tandemu Dolce i Gabbana. Operowa marka 'Treliński&Kudlicka' jest nie tylko symbolem jakości, komunikuje też wizjonerskie połączenie elementów tradycyjnej scenografii z językiem filmu, które dla współczesnego – często młodego widza – czyni operę miejscem niezwykle atrakcyjnym" - podało jury w uzasadnieniu. (PAP)
dap/ dki/ grg/