O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Branża piwna ze spadkiem. Wzrost w segmencie bezalkoholowym

Branża piwna sprzedała w ubiegłym roku o 100 mln butelek i puszek piwa mniej niż w 2023 r., czyli o 1,7 proc. - poinformowały w czwartek Browary Polskie. Wzrost odnotował jedynie segment piwa bezalkoholowego - o ponad 17 proc.

Alkohol. Fot. PAP/Marcin Bednarski
Alkohol. Fot. PAP/Marcin Bednarski

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie zwrócił uwagę, że to najniższy wynik od 20 lat. Jak podano, największe spadki widać w alkoholowych lagerach (3,1 proc. rdr) oraz piwach mocnych (3,8 proc. rdr). "To efekt, z jednej strony trendów prozdrowotnych wśród konsumentów, a z drugiej spadającej ekonomicznej dostępności piwa" - oceniono.

Prezes Browarów Polskich Igor Tikhonov zauważył, że ubiegłoroczny spadek całego rynku był kolejnym takim rokiem dla branży, która na przestrzeni ostatnich pięciu lat skurczyła się o ok. 10 proc. Dodał, że cena piwa rośnie od 2019 r., a jej skumulowany wzrost wyniósł 43 proc.; wynika to głównie - jak podał - ze wzrostu akcyzy na napoje alkoholowe. Branża szacuje, że do 2027 r. cena piwa wzrośnie o ponad 10 proc.

Więcej

Piwo. Fot. PAP/Paweł Pawłowski

Będzie minimalna cena za gram alkoholu? Czarny scenariusz dla browarów

W ocenie Tikhonova problemami dla branży jest spadająca demografia, a także "uwarunkowania związane ze zmianą życia", zwłaszcza po pandemii COVID-19. "Liczba spotkań, liczba okazji do spotkań, a zatem do spożywania alkoholu się ograniczyła" - zauważył. Dodał, że negatywny wpływ na branżę ma również rosnąca inflacja.

Wskazał, że o ile w 2023 r. wszystkie segmenty rynku piwnego spadły, to w 2024 r. wzrósła sprzedaż piwa bezalkoholowego. Sprzedano 17,4 proc. więcej butelek i puszek takich produktów niż w 2023 r. Pod względem wolumenu, segment ten zajmuje 6,4 proc. całego rynku piwnego. Wzrost odnotowano także pod względem wartości sprzedanego piwa bezalkoholowego - 16,8 proc. (7,5 proc. rynku).Wartość sprzedaży piwa bezalkoholowego przekroczyła 1,7 mld zł (wzrost o prawie 250 mln zł rdr)

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie skupia producentów piwa. (PAP)

jls/ pad/ pap/

Zobacz także

  • Mężczyzna w kostiumie z okazji Dnia Świętego Patryka Fot. PAP/EPA/VICTOR LERENA

    Dzień Świętego Patryka – radosna celebracja irlandzkiej kultury

  • Piwo. Fot. PAP/Paweł Pawłowski

    Będzie minimalna cena za gram alkoholu? Czarny scenariusz dla browarów

  • Piwo (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Leszek Szymański

    Czy piwa będą miały banderolę? Nowy projekt resortu finansów

  • Uczestnicy Oktoberfestu Fot. PAP/EPA/ANNA SZILAGYI

    W Monachium trwa Oktoberfest – największy festiwal piwa na świecie

Serwisy ogólnodostępne PAP