Widzowie, którzy w weekend wybrali się do jednego z 93 kin sieci Vue rozsianych po Anglii i Irlandii na seans „Gladiatora 2”, z pewnością zostali prześwietleni przez sztuczną inteligencję pod kątem ulubionych przekąsek i miejsc, które zajęli na kinowej sali. Dane zostały dodane do wyników obserwacji z poprzednich tygodni, by dostarczyć kompleksowej wiedzy na temat zwyczajów kinomanów. Pomaga to w planowaniu najlepszych godzin seansów i wyborze konkretnych kin na seans danej produkcji. W efekcie ma to przynieść wzrost sprzedanych biletów i dodatkowe zyski dla sieci.
Zysków nie przyniesie być może widzom, ale też – zdaniem ekspertów – nie powinno to ich niepokoić. „Tego typu dane gromadzone są od lat. W wynikach niepotrzebne są konkretne dane o tożsamości widzów. Wykorzystuje się je do lepszego planowania seansów, wyborze konkretnych filmów do pokazania, czy zorientowaniu się w potrzebnej liczbie pracowników i przekąsek do przygotowania” – wyjaśnia w rozmowie z Daily Mail James Bore, ekspert od cyberbezpieczeństwa.
Dyrektor generalny Vue, Tim Richards, tłumaczył już wcześniej portalowi Deadline, że jego firma korzysta z pionierskich zdobyczy techniki. „AI odpowiedzialna jest za zwiększenie sprzedaży biletów poprzez określenie co konkretnie powinniśmy grać, w jakich kinach i jakie godziny seansów są najlepsze. Jak przystało na AI, technologia ta ciągle uczy się i ewoluuje” – mówił.
Daily Mail podaje konkretne przykłady wykorzystania takiej technologii. „Jeśli w konkretnym kinie w sobotnie popołudnie sprzedaje się większą liczbę biletów dla dzieci, AI uczy się, że to miejsce cieszące się popularnością wśród rodzin. A jeśli w innej lokacji sprzedaje się więcej biletów na polskie filmy, AI już wie, że w okolicy znajduje się duża polska społeczność i powinno się sprowadzać tam więcej polskich filmów” – czytamy. Dzięki AI sieć kinowa ma również wiedzę na temat tego, w którym z kin przygotować więcej popcornu, a w którym bardziej postawić na słodycze.
Nie jest jasne, czy kina wykorzystują inne środki w celu zwiększenia danych dostarczanych AI, takich jak np. kamery usytuowane na terenie kina. (PAP Life)
kal/ag/ep/