W ubiegłym tygodniu zespół CERT Polska informował, że domaga się wprowadzenia na platformach przedsiębiorstwa Meta rozwiązań, mających pomóc w zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników swoich platform. Chodzi o oszustwa reklamowe pojawiające się m.in. na Facebooku.
"Nawiązaliśmy kontakt roboczy z firmą Meta. Przedstawiliśmy jeszcze raz nasze postulaty, z naciskiem, że nie odpuścimy tematu. Za trzy miesiące sprawdzimy, czy Meta wdrożyła któryś z naszych postulatów. Wyniki podamy publicznie" - powiedział w rozmowie z PAP Marcin Dudek, kierownik CERT Polska.
"NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, że przedstawione przez nas rozwiązania, zostaną niezwłocznie wdrożone" - podkreślił w komunikacie Radosław Nielek, dyrektor NASK.
CERT zaproponował w ubiegłym tygodniu, by Meta podczas monitoringu oszustów korzystała nie tylko z własnych zasobów, ale też z danych od zaufanych partnerów. Jako przykład podano Listę Ostrzeżeń przygotowywaną przez CERT Polska. To aktualizowany na bieżąco zbiór domen internetowych, które celowo wprowadzają internautów w błąd.
"Meta przekazała nam, że przyjrzy się możliwości implementacji na portalu Facebook Listy Ostrzeżeń" - poinformował PAP Marcin Dudek.
W komunikacie opublikowanym w ubiegłym tygodniu CERT Polska domaga się także, by Meta przedstawiła plan wdrożenia skutecznego rozwiązania wykrywającego szkodliwe treści w języku polskim. Zaznaczył też, że zgłaszanie oszukańczych wpisów przez użytkowników Facebooka często kończy się brakiem reakcji ze strony platformy. W związku z tym problemem zespół CERT postuluje zatrudnienie przez Metę polskojęzycznych moderatów, których - według oceny jednostki - jest za mało.
Polscy specjaliści zwracają też uwagę, że mimo zgłoszeń użytkowników konta zamieszczające fałszywe reklamy lub posty nadal funkcjonują i publikują dokładnie te same treści. Rozwiązaniem według CERT Polska jest blokowanie przez Metę użytkowników, których reklamy i posty zostały kilkukrotnie oznaczone jako oszustwo.
Jako ostatnią wskazówkę specjaliści podają uporządkowanie biblioteki reklam - Ad Library. Według CERT-u oszuści wykorzystują jej funkcje, by obejść mechanizmy weryfikacji wprowadzone przez Metę. Platforma powinna więc poprawić transparentność i zaktualizować bibliotekę - radzą specjaliści.
Meta nie odpowiedziała na pytania PAP dotyczące tej sprawy.
CERT Polska to działający w instytucie NASK zespół reagowania na incydenty w sieci i przyjmujący zgłoszenia o podejrzanych i nietypowych zdarzeniach. Jednostka powstała w 1996 roku. (PAP)
mbl/ malk/ ep/