Przypomniano, że w październiku 2023 r. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska otrzymał z Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gorzowie Wielkopolskim zawiadomienie dotyczące zatrzymania nielegalnego transportu odpadów z Niemiec do Polski. Transport odbywał się na podstawie międzynarodowego listu przewozowego - CMR. Odpady były przewożone bez dokumentów, które są wymagane dla transgranicznego przemieszczania odpadów.
Kontrola ładunku, którą przeprowadził WIOŚ w Zielonej Górze wykazała, że w drewnianych skrzyniach przewożone są części karoserii samochodowych z tworzyw sztucznych. Materiały te były uszkodzone, połamane oraz niekompletne. W wyniku oględzin ładunku towar został sklasyfikowany jako odpady tworzyw sztucznych.
GIOŚ powiadomił odpowiedni niemiecki urząd - Niedersächsische Gesellschaft zur Endablagerung von Sonderabfall mbH - o nielegalnym transgranicznym przewozie odpadów oraz zawnioskował o przeprowadzenie ich zwrotu. Urząd zgodził się z klasyfikacją tych towarów jako odpadu oraz wyraził zgodę na ich zwrot, który nastąpił w styczniu 2024 r. (PAP)
Autorka: Delfina Al Shehabi
kno/