Dlaczego czujemy smak, węch, dotyk czy emocje? Mali pacjenci odkrywają tajemnice mózgu dzięki graffiti [NASZE WIDEO]

2023-09-07 10:00 aktualizacja: 2023-09-07, 13:25
Otwarcie „Magicznego Świata Neuronów”, Fot. PAP/Marcin Bielecki
Otwarcie „Magicznego Świata Neuronów”, Fot. PAP/Marcin Bielecki
Projekt, który powstał powstał na Oddziale Klinicznym Neurochirurgii Dziecięcej szpitala "Zdroje" w Szczecinie, w przystępny sposób pokazuje, jak funkcjonuje układ nerwowy. Dopełnieniem całości jest wersja audio dostępna po zeskanowaniu specjalnych kodów QR.

Na ścianach oddziału neurochirurgii dziecięcej powstało kilkanaście graffiti przedstawiających neurony i związane z nimi zmysły. Murale stworzył Tomasz Żuk "Cukin".

Jeden z pomysłodawców projektu Magiczny Świat Neuronów, ordynator neurochirurgii dziecięcej dr Łukasz Madany mówił w środę, że idea stworzenia takiej przestrzeni narodziła się dziesięć lat temu.

"Początkowo chcieliśmy ożywić ściany – żeby nie było tak, że ludzie tutaj do szpitala przychodzą, myślą tylko o złych rzeczach, tylko żeby mogli na chwileczkę zapomnieć. Później narodził się pomysł, aby połączyć to z tym, co my tu robimy (…) i powiedzieć o tym w przystępny sposób opiekunom dzieci. Ale jest to też dla samych dzieci, bo neurobiologia rozwija się w zawrotnym tempie i być może część naszych pacjentów to przyszli naukowcy i będą tę dziedzinę dalej rozwijać" – mówił dr Madany.

Przy malunkach widnieją kody QR. Po ich zeskanowaniu można odsłuchać charakterystykę poszczególnych zakresów układu nerwowego. Stworzone przez "Cukina" postaci reprezentują m.in. neurony smaku, wzroku i węchu i mają swoje imiona.

"Wydaje się, że jest to jedyny taki projekt, jeżeli chodzi o nasze województwo. Powiedziałbym przewrotnie, że ta zaskakująca forma może zachęcić naszych najmłodszych pacjentów do tego, żeby jednak po tych salach, po tym oddziale się przemieszczać i z ciekawością spędzić każdy dzień, który w szpitalu na ogół nie jest najsympatyczniejszy" – powiedział dyrektor szpitala "Zdroje" dr Łukasz Tyszler. (PAP)

kw/