Ekspertka PISM: polskie modele AI z rodziny PLLuM pomogą w zarządzaniu administracją publiczną
Analityczka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych Aleksandra Wójtowicz powiedziała w środę w Studiu PAP, że jedną z korzyści dla obywateli wdrażania polskich modeli AI z rodziny PLLuM może być ograniczenie frustracji związanej z kontaktem z administracją.
Ministerstwo Cyfryzacji 24 lutego przedstawiło PLLuM, czyli 18 modeli polskiej sztucznej inteligencji przeznaczonych dla firm, administracji publicznej i naukowców oraz chatbot, z którego za darmo może skorzystać każdy użytkownik.
W przyszłości modele PLLuM będą rozwijane z myślą o zastosowaniach w administracji publicznej, w tym jako tzw. asystenci urzędniczy oraz asystent w aplikacji mObywatel. Inteligentni asystenci przyjmą formę chatbotów, które będą wyspecjalizowane zarówno w odpowiadaniu na pytania zadawane przez urzędników, jak i w obsłudze zapytań obywateli w mObywatelu.
"Model PLLuM został stworzony pod wymogi języka polskiego, trenowany na danych w języku polskim oraz innych językach słowiańskich (...). Co ma zapewnić jego jak najlepsze dostosowanie do potrzeb użytkowników" - zaznaczyła Wójtowicz.
Jej zdaniem "jedną z największych korzyści dla obywateli może być ograniczenie frustracji związanej z kontaktem z administracją. (...) Szybkie uzyskanie informacji zmniejszy emocjonalny koszt interakcji z urzędem".
Co więcej, ekspertka zauważyła, że "w Polsce mieszka dużo migrantów z Ukrainy, ale też z innych krajów, którzy nie zawsze mają pełne polskie kompetencje językowe". W tym wypadku, jak dodała Wójtowicz, "taki model (sztucznej inteligencji - PAP) może się sprawdzić i po prostu ułatwić pozyskiwanie tego typu informacji osobom nie znającym polskiego".
Analityczka zwróciła również uwagę na to, że ważne dla wdrożenia PLLuM i technologii sztucznej inteligencji jest edukacja urzędników i urzędniczek, którzy muszą mieć wiedzę, jak z nich korzystać. "Jak rozumiem już teraz trwają prace właśnie taką edukacją urzędników urzędniczek także z samorządów i nie tylko" - zaznaczyła Wójtowicz.
Jednak, jak podkreśliła ekspertka PISM, nie będzie tak, że "jakikolwiek model zastąpi faktyczny kontakt z urzędnikami", zwracając uwagę, że przykłady wdrażanych w różnych sektorach kontaktu z klientem chatbotach wskazuje, że jest wiele przypadków, które wymykają się algorytmom.
Wojciech Łobodziński (PAP)
wal/ jpn/ know/