Oficjalna prezentacja nowego modelu odbyła się na początku lipca tego roku w Lingotto we włoskim Turynie. Od ubiegłego tygodnia model jest już wytwarzany seryjnie. Pierwszym wyprodukowanym oficjalnie w Tychach egzemplarzem był pomarańczowy Fiat 600e w wersji La Prima.
W projekcie Fiata 600e wykorzystano elementy zaczerpnięte z segmentów B i B-SUV. Zasięg elektrycznego auta wynosi ponad 400 km w cyklu mieszanym i ponad 600 km w cyklu miejskim. Samochód jest dostępny w dwóch wariantach w pełni elektrycznego napędu – Nowy Fiat 600e La Prima i Nowy Fiat (600e)RED.
Obecnie zakład w Tychach prowadzi produkcję w systemie trzyzmianowym, zatrudniając ponad 2 tys. osób.
Uruchomienie produkcji trzech nowych modeli – w tym przede wszystkim elektrycznych i hybrydowych – to część ogłoszonego w 2020 roku planu rozwojowego tyskiej fabryki, wartego w sumie ok. 170 mln euro.
W styczniu br. rozpoczęła się seryjna modelu Jeep Avenger, we wrześniu Fiata 600e, a w przyszłym roku - zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami - na tej samej linii powinna rozpocząć się produkcja jednego z modeli Alfy Romeo.
Nadal głównym modelem fabryki w Tychach pozostaje wytwarzany tam od ponad 15 lat Fiat 500. W zakładzie powstają także Lancia Ypsilon oraz Abarth. W ub. roku fabryka wyprodukowała łącznie ponad 167,3 tys. aut, które trafiły do 54 krajów świata - najwięcej do Włoch (37 proc.), Hiszpanii (12 proc.), Francji i Wielkiej Brytanii (po 11 proc.) i Niemiec (10 proc.).
Obecnie modele Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon produkowane są w tyskiej fabryce na jednej linii, natomiast do uruchomionej w styczniu linii Jeepa teraz doszedł Fiat 600e, a w przyszłości dojdzie Alfa Romeo. Jak wcześniej informowano, docelowa wydajność linii to ok. 45 samochodów na godzinę, czyli ponad 330 na jedną zmianę. W skali roku oznacza to zdolność produkcyjną powyżej 80 tys. aut, przy pracy na jedną zmianę.
Nowa linia nie została zbudowana od podstaw; wcześniej służyła do produkcji innych modeli. W ramach wartej ok. 170 mln euro inwestycji udało się zaadaptować wiele działających w zakładzie urządzeń (m.in. specjalistyczne roboty w spawalni) do nowych zadań, co znacząco obniżyło koszty projektu.
W zakładzie w Tychach odbywa się pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni (zarządzanej przez zewnętrznego dostawcę), zautomatyzowanej w 99,5 proc. spawalni, lakierni (zautomatyzowanej w ponad 90 proc.) oraz montażu obejmującego dwie linie produkcyjne i linię montażu baterii.
Od momentu uruchomienia produkcji w 1975 r. do grudnia 2022 r. fabryka w Tychach wyprodukowała 10,8 mln samochodów, a wraz z zakładem w Bielsku-Białej - 12,5 mln aut. Głównym wytwarzanym na miejscu modelem samochodu jest Fiat 500 – w minionych 15 latach wyprodukowano ok. 2,7 mln egzemplarzy tego auta, co czyni je drugim najpopularniejszym modelem w historii tyskiej fabryki.
W liczbie 12,5 mln wyprodukowanych egzemplarzy największy udział ma popularny maluch - Fiat 126p, którego łącznie w Bielsku-Białej i Tychach powstało ponad 3,3 mln sztuk. Drugie miejsce zajmuje model 500 z wynikiem blisko 2,7 mln egzemplarzy (Fiat i Abarth łącznie), a trzecie Fiat Panda, którego tyska fabryka wyprodukowała niespełna 2,2 mln. Cała lista modeli produkowanych w Tychach i Bielsku-Białej liczy ponad 20 pozycji.
Oprócz zakładu w Tychach (dawnej fabryki Fiata) do koncernu Stellantis należy także fabryka aut dostawczych Stellantis Gliwice, która rozpoczęła seryjną produkcję wiosną ub. roku. Portfolio tego zakładu obejmuje modele: Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper - każdy dostępny w trzech długościach i dwóch wysokościach.(PAP)
mmi/