Firma Dell analizuje uzasadnienie decyzji prezesa UOKiK o nałożeniu kary

2024-10-14 11:26 aktualizacja: 2024-10-14, 15:58
UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Fot. PAP/	Rafał Guz
UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Fot. PAP/ Rafał Guz
Firma Dell, w drodze porozumienia z prezesem UOKiK, zobowiązała się do "nieznacznej" modyfikacji systemu rejestrowania przez partnerów prospektów handlowych - poinformowała firma. Dodała, że analizuje uzasadnienie decyzji prezesa UOKiK o nałożeniu 6 mln zł kary.

W poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że zasady sprzedaży m.in. rozwiązań informatycznych i komputerów marki Dell mogły naruszać konkurencję; UOKiK zobowiązał spółkę do zmiany praktyk. Ponadto, firma dostała 6 mln zł kary za wprowadzenie w błąd prezesa Urzędu.

Jak poinformował UOKiK, postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. Chodziło o sprzedaż m.in gotowych produktów informatycznych, takich jak: komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (myszki), a także produktów i usług informatycznych służących do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwerów, pamięci masowych, macierzy dyskowych oraz usług wsparcia technicznego czy powiązanych z tym usług, np. usług w chmurze czy ochrony danych.

"Firma Dell, w drodze porozumienia z Prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi" - przekazano w oświadczeniu firmy Dell.

Firma zapewniła, że "w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień". "Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy Prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji Prezesa UOKiK" - dodano.

Jak poinformował Urząd, postępowanie przeciwko spółce Dell dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. Chodziło o sprzedaż m.in gotowych produktów informatycznych, takich jak: komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (myszki), a także produktów i usług informatycznych służących do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwerów, pamięci masowych, macierzy dyskowych oraz usług wsparcia technicznego czy powiązanych z tym usług, np. usług w chmurze czy ochrony danych.

Wątpliwości prezesa UOKiK - jak podano - wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. "Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z danym klientem instytucjonalnym lub biznesowym, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert cenowych temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę" - przekazano.

W ocenie UOKiK, taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji. "W efekcie przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych".

"Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Dell, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich" - wskazał, cytowany w informacji, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka - jak podano - wprowadziła prezesa UOKiK w błąd, odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. "Pomimo skierowania aż trzech wezwań w tym zakresie, spółka trzykrotnie przedstawiła prezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert" - poinformowano.

Prezes Urzędu nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 6 mln zł.

Jak przekazano, w efekcie decyzji UOKiK, o podpisanie umowy z klientem będzie teraz mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców, bez konieczności uzyskania zgody Dell lub podawania Dell nazwy klienta końcowego. Zmiany będą dotyczyły również rabatów udzielanych przez Dell. "Co najmniej trzech autoryzowanych sprzedawców lub dystrybutorów może otrzymać rabat na tę samą transakcję poza zamówieniami publicznymi, na podstawie przejrzystych kryteriów, takich jak kolejność zgłoszenia transakcji czy jej prognozowana wartość. Kolejni sprzedawcy lub dystrybutorzy mogą otrzymać ten sam rabat na pisemny wniosek klienta końcowego".

Dodatkowe rabaty, jak poinformowano, będą również dostępne na podstawie tzw. wysiłków przedsprzedażowych, ocenianych na podstawie transparentnych kryteriów, takich jak zaangażowanie klienta czy przygotowanie rozwiązań testowych. "Wszyscy autoryzowani sprzedawcy lub dystrybutorzy otrzymają również jednakowy poziom rabatu dla transakcji w przetargach publicznych, a także dodatkowe zniżki za +wysiłki przedsprzedażowe+. To oznacza, że o jedno zamówienie będzie konkurować wielu sprzedawców, a klienci zyskają większy wybór ofert" - wyjaśniono.

Spółka Dell będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży. Przy ustalaniu terminu zobowiązania wzięto pod uwagę m.in. konieczność modyfikacji globalnych systemów informatycznych. Przedsiębiorca będzie musiał szczegółowo poinformować prezesa UOKiK o wykonaniu zobowiązania.

UOKiK zaznaczył, że wydane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu. (PAP)

fos/ pad/gn/

TEMATY: