Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o długości 24,3 km ma być nowym dwujezdniowym odcinkiem DK78, łączącym się ze zbudowaną w poprzednich latach dwujezdniową obwodnicą Siewierza. Zasadnicza część inwestycji powinna być gotowa wiosną 2025 r.; jej kontynuacja, która uzyskała teraz ZRID – w połowie 2027 r.
„Decyzja otwiera możliwość prowadzenia prac na drugim etapie obwodnicy Zawiercia. To obwodnica, ale także droga tranzytowa ze Śląska w kierunku województwa świętokrzyskiego i w związku z tym natężenie ruchu na tej drodze jest ogromne” - powiedział cytowany w informacji urzędu wojewoda śląski Marek Wójcik.
„Myślę, że wszyscy trzymamy kciuki za tę inwestycję, bo prawdą jest, że jakość życia mieszkańców Zawiercia i całego powiatu zawierciańskiego po zakończeniu tych wszystkich etapów zdecydowanie się podniesie” - dodał wicewojewoda Rafał Adamczyk.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego odcinka tej inwestycji – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła w grudniu 2019 r. Wartą 414,7 mln zł brutto umowę zawarto z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 r.
W styczniu 2020 r. podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla krótszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (ponad 7,6 km między zawierciańskimi dzielnicami Kromołów i Żerkowice). Projekt budowlany został ukończony w październiku 2021 r. Założono pierwotnie, że zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej w latach 2023-25.
Postępowanie na budowę pozostałej części obwodnicy Zawiercia w ciągu DK78 ogłoszono we wrześniu ub. roku. GDDKiA szacowała wówczas, że w razie braku odwołań i po przeprowadzeniu kontroli przez UZP, podpisanie umowy będzie możliwe w I kw. 2024 r. Inwestycja powinna zostać ukończona w 28 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych, co oznaczałoby oddanie drogi do użytku w połowie 2027 r.
Nowa trasa, podobnie jak jej powstająca część, będzie miała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (droga główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś.
Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstać ma nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zamówienie obejmuje budowę czterech obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy w miejscu przecięcia z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu.
Inwestycja ma powstać w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z poprzedniego programu na lata 2014-23.
Umowny termin realizacji zasadniczej części obwodnicy Zawiercia przewidziano pierwotnie na 37 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. W grudniu 2022 r. GDDKiA podpisała aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji do 30 lipca 2024 r. W środowej informacji Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego podano, że „planowany termin oddania do użytku I odcinka obwodnicy to kwiecień 2025”.
W sierpniu ub. roku GDDKiA podała, że inwestycja związana z budową głównej części południowej obwodnicy Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 otrzymała unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w wysokości ok. 215,8 mln zł.
Na docelowym wschodnim końcu południowa obwodnica Zawiercia ma przejść bezpośrednio w jednojezdniowe obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy – również wzdłuż drogi krajowej nr 78. Inwestycje te mają powstać w ramach rządowego programu budowy obwodnic.
DK78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Do 2027 r. GDDKiA zamierza przebudować lub zbudować w nowym śladzie prawie 55 km jej przebiegu we wschodniej części woj. śląskiego.(PAP)
autor: Mateusz Babak
gn/