Resort podał, że w piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały dwie umowy o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO. Ich łączna wartość to ok. 2,3 mld złotych.
"Odblokowanie środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy, na które od dawna czekali Polacy, pozwoli na szybkie sfinansowanie wielu inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na polskich drogach. Dzięki tym pieniądzom powstają nowe, wygodne obwodnice miast oraz będzie można zmodernizować kilkaset niebezpiecznych miejsc na jezdniach" – wyjaśnił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie ministerstwa.
Jak poinformowano, do CUPT wpłynęły dwa wnioski o objęcie wsparciem z KPO, złożone przez GDDKiA.
Pierwszy dotyczy budowy obwodnic miejscowości na sieci dróg krajowych zarządzanych przez Dyrekcję. Zakłada on finansowanie budowy ponad 90 km obwodnic na sieci dróg krajowych. Są to obwodnice: Smolajn, Brzezia oraz Nowego Sącza i Chełmca (środki z KPO zrefinansują oddane już inwestycje), a także budowane obecnie obwodnice Grzymiszewa, Ostrowca Świętokrzyskiego, Lipska, Strykowa, Wąchocka, Szczecinka, Gostynia, Pułtuska oraz Suchowoli. "Wybrano te obwodnice, dla których już zostały podpisane umowy lub miały być podpisane wkrótce – żeby realizacja zakończyła się w okresie kwalifikowalności KPO, czyli do końca czerwca 2026 roku" - zaznaczono w informacji resortu.
Drugi wniosek dotyczy inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Wsparciem mają być objęte przedsięwzięcia w 125 lokalizacjach.
Ministerstwo dodało, że umowa w zakresie obwodnic została podpisana na kwotę 2 mld zł, a w zakresie zadań BRD na kwotę niemal 290 mln zł. (PAP)
Autorka: Ewa Wesołowska
kgr/