O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Ile wydamy na Wielkanoc? Najprawdopodobniej więcej, niż rok temu

Za wielkanocne artykuły zapłacimy w tym roku o 6-7 proc. więcej niż rok temu - wynika z raportu UCE Research. Eksperci zauważyli, że w marcu widać też blisko 14 proc. spadek liczby promocji organizowanych przez sieci, ale na dwa tygodnie przed Wielkanocą worek z promocjami może się rozwiązać.

Przedświąteczne zakupy na "Zielonym rynku" w Przemyślu. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Przedświąteczne zakupy na "Zielonym rynku" w Przemyślu. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Eksperci UCE Research, Hiper-Com Poland i Shopfully szacują, że w kwietniu ceny podstawowych produktów przeznaczonych na świąteczny stół wzrosną średnio o ok. 6-7 proc. rok do roku. W trzech pierwszych tygodniach marca ceny w sklepach były już wyższe o 6 proc. niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu cen w marcu przyspieszyła w porównaniu do lutego.

Prognozowany wzrost cen przed Wielkanocą

Jak wskazali autorzy raportu, z analizy danych rynkowych wynika, że w tym roku przed Wielkanocą ceny mogą wzrosnąć bardziej niż przed świętami w ubiegłym roku. Według cyklicznie wydawanego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, w marcu 2024 roku, kiedy wypadła Wielkanoc, codzienne zakupy podrożały średnio o 2,1 proc. rok do roku. Natomiast miesiąc wcześniej wzrost cen wyniósł 3,9 proc. rdr. Z kolei w tym roku w lutym w sklepach było drożej o 5,8 proc., a w marcu o 6 proc. rdr.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że poziom cen windowały m.in. "artykuły tłuszczowe", które podrożały o ponad 16 proc. rdr., szczególnie zaś masło, które poszło w górę o 30 proc.

Ceny wzrosną dynamicznie?

"W mojej opinii w tym miesiącu dynamika wzrostu cen jeszcze trochę wzrośnie i będzie to dobrze widoczne na sklepowych półkach, szczególnie jeżeli chodzi o żywność" – wskazał Robert Biegaj z Shopfully (dawniej Grupa Offerista).

Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland zauważyła z kolei, że na rynku cały czas trwa wojna cenowa dyskontów. Zdaniem ekspertki, nabierze ona większej intensywności przed świętami. "Sieci handlowe będą konkurować cenami i dodatkowymi korzyściami dla klientów. Konsumenci mogą oczekiwać dynamicznych zmian cen w kluczowych kategoriach, takich jak art. spożywcze i alkohole, które tradycyjnie cieszą się większym zainteresowaniem w okresie przedświątecznym" – prognozuje.

Kiedy nastąpi szczyt wzrostu cen?

Robert Biegaj uzupełnił, że szczytowy moment walki na ceny może nastąpić na dwa tygodnie przed Wielkanocą. Zwrócił przy tym uwagę, że konsumenci mogą na tym zyskać, o ile będą świadomi "sztuczek" stosowanych przez sieci.

"Jakiś towar może być mocno przeceniony tylko po to, żeby przyciągnąć klientów do sklepów, podczas gdy inne produkty w tej placówce będą objęte wysoką marżą. Wtedy zamiast oszczędzić, konsument dopłaci do świątecznych zakupów" - zaznaczył.

Zdaniem ekspertów, najtańsze mogą się okazać zakupy w dyskontach, które zazwyczaj zapewniają najniższe ceny produktów szybko rotujących.

Jak uniknąć nadmiernych wydatków?

"Artykuły z dłuższym terminem przydatności warto nabyć już teraz, aby uniknąć wyższych cen i możliwych braków w asortymencie. Natomiast świeże produkty najlepiej kupować w ostatnich dniach przed świętami, zwłaszcza w ramach krótkoterminowych promocji, o których sieci detaliczne będą intensywnie informować w gazetkach, aplikacjach mobilnych i newsletterach" – radzi Julita Pryzmont.

Pod względem liczby organizowanych promocji, po okresie wzrostów w styczniu (25 proc.) i lutym (16 proc.) w pierwszych 20 dniach marca doszło do spadku o 13,7 proc.

"Jeżeli ten trend będzie kontynuowany w kwietniu, tj. przed samymi świętami, to szukanie świątecznych towarów w promocjach może być nie lada wyzwaniem. Z tego też można wyciągnąć wniosek, że w tym roku świąteczne zakupy najlepiej będzie robić na 2 tyg. przed Wielkanocą, kiedy do gry wejdą dyskonty i rozwiąże się worek z promocjami" - wskazali analitycy UCE Research, dodając, że może to jednak oznaczać kolejki w sklepach w tym okresie. (PAP)

gkc/ malk/kgr/
 

Zobacz także

  • Papież Franciszek. Fot. PAP/EPA/ETTORE FERRARI

    Papież będzie w stanie dalej rządzić Kościołem? Komentarz Watykanu

  • Jaja (zdjęcie ilustracyjne). Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk
    Specjalnie dla PAP

    Czy czeka nas przedświąteczna jajeczna panika? Eksperci uspokajają

  • Papież Franciszek. Fot. PAP/EPA/	ANGELO CARCONI

    Wspólna data świętowania Wielkanocy. Papież wystosował apel do chrześcijan różnych wyznań

  • Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Fot. PAP/Valdemar Doveiko

    Zełenski w orędziu wielkanocnym: cały świat widzi sąsiada, który łamiąc przykazania przyszedł nas zabić

Serwisy ogólnodostępne PAP