DGP podaje, że "Polska jako jeden z niewielu krajów Unii Europejskiej do tej pory nie ma krajowej strategii rowerowej. Jak wynika z ostatniego raportu Europejskiej Federacji Cyklistów, oprócz nas tylko Estonia nie opracowała dokumentu, który powinien przedstawiać wizję ruchu rowerowego i cele".
Zdaniem cytowanego przez DGP Piotra Borawskiego, wiceprezydenta Gdańska, szefa zespołu ds. mobilności Unii Metropolii Polskich, "Krajowa Strategia Rowerowa to narzędzie, które pomoże samorządom uwolnić potencjał zrównoważonej mobilności i zwiększyć liczbę przejazdów rowerowych nie tylko w celach rekreacyjnych, lecz także codziennego transportu".
Jak dodaje Borawski "pozwoli także skoordynować działania w skali całego kraju, w zakresie spójności tras międzywojewódzkich, ich wspólnego standardu i oznaczeń". "Dziś, przez brak współpracy międzygminnej, elementy infrastruktury rowerowej ucinają się na granicach poszczególnych gmin" – mówi.
Franciszek Sterczewski, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. transportu rowerowego, uważa, że strategia powinna być punktem odniesienia dla rządu, aby mobilizować województwa. "Musimy skończyć z rozbiciem dzielnicowym w kwestii zrównoważonego transportu. Gdybyśmy tak samo traktowali infrastrukturę samochodową, to mielibyśmy trzy województwa z autostradami, a resztę z drogami szutrowymi zarośniętymi chwastami" – przekazuje DGP.(PAP)
kgr/