W 2015 r. Poczcie Polskiej powierzono świadczenie powszechnych usług pocztowych w latach 2015–2025. W grudniu 2022 r. Polska poinformowała KE o swoich planach przekazania spółce rekompensaty w wysokości około 865 mln euro za lata 2021–2025.
Tak zwana usługa powszechna obejmuje w szczególności dostarczanie w urzędach pocztowych i skrzynkach pocztowych co najmniej pięć dni w tygodniu przesyłek pocztowych o wadze do dwóch kilogramów, paczek pocztowych o wadze do 20 kilogramów, listów poleconych i przesyłek dla osób niewidomych i niedowidzących.
"Obowiązek świadczenia usługi powszechnej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia doręczania listów i paczek w całej UE. Dzisiejsza decyzja potwierdza, że Polska planuje zrekompensować Poczcie Polskiej świadczenie powszechnych usług pocztowych w całym kraju z korzyścią dla obywateli i zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa" - powiedziała wiceprzewodnicząca KE ds. konkurencyjności Margrethe Vestager.
KE uznała, że pomoc państwa dla Poczty Polskiej "oparto na solidnej i zachowawczej metodyce, co gwarantuje, że nie przekroczy ona kosztu netto usługi publicznej powierzonej Poczcie Polskiej".
Zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa przedsiębiorstwa może otrzymać rekompensatę za dodatkowe koszty świadczenia usługi publicznej pod pewnymi warunkami. W ten sposób minimalizuje się zakłócenia konkurencji.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ akl/ ktl/gn/