Maszyna TBP wydrążyła pierwsze 13 m tunelu - fragmentu S19 na Podkarpaciu [NASZE WIDEO]

2024-07-25 17:47 aktualizacja: 2024-07-25, 17:47
Drążenie tunelu trasy S19. Fot. PAP/ Dariusz Delmanowicz
Drążenie tunelu trasy S19. Fot. PAP/ Dariusz Delmanowicz
Maszyna TBM nazwana Karpatką wydrążyła pierwsze 13 m tunelu pod wzgórzem Grochowiczna - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Powstanie pierwszy na Podkarpaciu tunel drogowy o długości 2255 m, który będzie odcinkiem drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

 Drążenie tunelu rozpoczęło się 11 lipca tego roku na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. To pierwszy na Podkarpaciu tunel drogowy. 

  Tunel o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu wykorzystane podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa, który jest wykonawcą odcinka. 

  Jak poinformowała GDDKiA, czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu. Czas potrzebny na odwrócenie maszyny to 3-4 miesiące. 

  Maszyna TBM (tunnel boring machine), nazwaną w głosowaniu "Karpatką", ma 114 metrów długości i ponad 15 metrów średnicy. Waży 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę, ma 471 narzędzi służących do wiercenia. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. 

  Prace przy drążeniu tunelu miały się rozpocząć w ubiegłym roku. Jednak w lipcu ub.r. na budowie tego odcinka, podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Po zbadaniu próbek okazało się, że to metan. 

  Wykonawca wstrzymał prace m.in. przy wierceniu pozostałych studni. Konieczne stało się dostosowanie maszyny TBM do wiercenie w środowisku metanowym. 

  Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. W ramach inwestycji zostanie wybudowany ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988. 

  Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt. 

  W ramach umowy zostanie wybudowane również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. 

  Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest realizowany w systemie "projektuj i buduj". Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 r. 

  Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. (PAP) 

ps/