"Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zatwierdził Plan Generalny portu lotniczego Warszawa-Modlin na lata 2022–2045, w zakresie zgodności z polityką transportową kraju. Dzięki zatwierdzeniu tego planu lotnisko w Modlinie ma szansę się rozwinąć i zapewnić pasażerom odpowiednią ofertę lotniczą. Dodatkowo, po decyzji o modernizacji lotniska Chopina w Warszawie, pozwoli zwiększyć możliwości podróżowania na lotniskach Mazowsza" - podało MI w piątkowym komunikacie.
Zwrócono uwagę, że pasażerowie chętniej wybierają linie niskokosztowe i to jest szansa dla lotniska w Modlinie, które w ubiegłym roku odprawiło 3,4 mln pasażerów.
"Dziś, przy obecnej siatce połączeń, port jest na granicy przepustowości i pilnie wymaga rozbudowy. Modernizacji wymaga zarówno infrastruktura lotnicza, jak i pasażerska" - wskazano.
Jak wyjaśniono, wśród zaplanowanych inwestycji jest budowa nowej drogi startowej. Po jej wybudowaniu dotychczasowa droga startowa będzie pełniła rolę drogi kołowania. "Takie rozwiązanie pozwoli na zwiększenie przepustowości pola manewrowego" - podkreślono.
Inwestycje zakładają ponadto powstanie większej liczby płyt postojowych dla samolotów. Zbudowane zostaną również stanowiska do odladzania samolotów bliżej progu drogi startowej oraz rozbudowane drogi kołowania. Zgodnie z planem uruchomiony ma lotniku ma być też terminal CARGO. Rozbudowany ma być również terminal pasażerski i zbudowany ma zostać parking wielopoziomowy.
Jak poinformowano w Planie Generalnym dla Modlina w zakresie inwestycji publicznych wymienia się budowę odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) oraz budowę stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa-Modlin.
Ministerstwo wskazało, że polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.) zakłada, że port w Modlinie będzie pełnił funkcję komplementarną do lotniska Chopina i w dalszej perspektywie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Plan Generalny to strategiczny dokument określający koncepcję rozwoju lotniska w perspektywie minimum 20 lat. Zawiera m.in. program wykorzystania lotniska, koncepcję rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska i prognozy ruchu lotniczego. (PAP)
kgr/