Jak przypomniał rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, przewoźnik ten zajmował się także usługami taksówkarskimi na mocy decyzji ówczesnych władz miasta – taksówki miały wspomóc tramwaje i autobusy. Miejskie taksówki funkcjonowały w latach 1956-90.
Według informacji przekazanych przez MPK pierwsze taksówki, jakie trafiły do Krakowa w lutym i marcu 1956 roku to były właśnie samochody marki Warszawa M20. MPK zyskało wtedy 25 takich pojazdów. Nie od razu zaczęły wozić pasażerów, bo na przeszkodzie w szybkim uruchomieniu takich przewozów stanęły czynniki niezależne od przedsiębiorstwa: nie było odpowiedniej liczby kierowców, a także brakowało niezbędnych w taksówkach taksometrów.
Pierwsze trzynaście miejskich taksówek wyjechało na ulice Krakowa 15 maja 1956 roku. „Od samego początku wyróżniały się nowością i wyglądem, szczególnie na tle starych, często zaniedbanych innych taksówek należących do licznych spółdzielni” - przypomniał przedstawiciel MPK.
Odrestaurowany właśnie samochód Warszawa M20 pochodzi z lat 50. XX wieku. Prace przy nim wykonali z dużą dbałością o szczegóły pracownicy Stacji Obsługi Autobusów Płaszów, przy współpracy pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK.
Efektem tych prac jest samochód wyglądający dokładnie tak, jak pierwsze taksówki MPK w Krakowie. Dotyczy to zarówno malowania, jak i wyposażenia wnętrza.
Miejskie taksówki obsługiwane przez MPK w Krakowie – przypomniał rzecznik - funkcjonowały do 1990 roku. Ich liczba wahała się od 60 do 100 sztuk w zależności od okresu. Oprócz samochodów Warszawa M20 eksploatowane były także samochody Wołga M21, Fiat 125, FSO 1500, Polonez 1500, Wołga Gaz 24 a także Dacia 1300.
Krakowski przewoźnik ma już w swojej kolekcji historyczną taksówkę - samochód FSO 125p z 1985 roku. „Tym samym MPK ma w swojej kolekcji zachowany pojazd z pierwszej i ostatniej serii taksówek, które woziły pasażerów w ramach krakowskiej komunikacji miejskiej” - powiedział Gancarczyk. (PAP)
gn/