Na odnowiony dworzec w Zakopanem wjechały pierwsze pociągi

2023-12-22 12:21 aktualizacja: 2023-12-22, 15:47
Nowo otwarte Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne. Inwestycja kosztowała niemal 80 mln zł.  PAP/Grzegorz Momot
Nowo otwarte Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne. Inwestycja kosztowała niemal 80 mln zł. PAP/Grzegorz Momot
Od piątku, po zakończeniu zasadniczej przebudowy trasy kolejowej, wróciły bezpośrednie pociągi do Zakopanego – poinformowało PAP biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Docelowo czas przejazdu pomiędzy Krakowem a Zakopanem ma wynieść ok. 2 godz. i 15-20 min.

Po okresie zimowym w planach jest dokończenie pozostałych robót m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe.

„Zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Dzięki inwestycji zarządcy infrastruktury kolejowej, pasażerowie szybciej dojadą na Podhale m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa" - przekazał zespół prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jak dodano, podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje ok. 2 godzin i 30-40 min. "Trasa jest przygotowana do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii Skawina - Sucha Beskidzka i Sucha Beskidzka - Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii Chabówka – Zakopane".

Prace na kolejowej zakopiance miały m.in. na celu skrócenie podróży oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Na trasie m.in. zmodernizowano ponad 100 km torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów i przepustów. Powstała także nowa łącznica kolejowa w Chabówce, dzięki której nie będzie już konieczności zmiany kierunku jazdy, a czas podróży do Zakopanego skrócił się o blisko 15 minut. Zmodernizowano 28 stacji i przystanków. Dodatkowe przystanki powstały w Bańskiej Niżnej, Poroninie - Misiagach i Chabówce – Stadion.

Modernizacja kolejowej zakopianki prowadzona jest w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Na realizację przeznaczono przeszło 1,4 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.(PAP)

Autor: Szymon Bafia

mmi/