Największa warszawska inwestycja. Powstaje nowa stacja techniczno–postojowa metra [NASZE WIDEO]

2023-11-21 18:23 aktualizacja: 2023-11-21, 21:29
STP Mory, wizualizacja. Fot. ZTM Warszawa
STP Mory, wizualizacja. Fot. ZTM Warszawa
Na warszawskich Morach powstaje stacja techniczno-postojowa Karolin Metra Warszawskiego o powierzchni aż 30 hektarów. Jednorazowo będzie tu serwisowanych nawet 50–60 pociągów.

Budowa nowej stacji była niezbędna ze względu na rozbudowę metra. Teraz pociągi z obu linii są obsługiwane na zbudowanej w latach 90. STP Kabaty. STP Karolin będzie miała powierzchnię aż 30 hektarów, czyli o 2 więcej od tej na Kabatach. “To w tej chwili największa inwestycja realizowana przez m.st. Warszawa” - podkreślił Bartosz Sawicki rzecznik firmy Gulermak, wykonawcy stacji.

W kilkudziesięciu halach będą rozbudowywane, serwisowane i przechowywane pociągi z I i II linii metra. Znajdą się tu elektrowozownie, warsztaty, myjnie. Pomieszczenia będą miały kilka tysięcy metrów kwadratowych.

“Będzie tu serwisowanych 50-60 pociągów. Do tego dochodzą miejsca postojowe. Łącznie może tu przebywać nawet do kilkuset jednostek” - wyjaśnił.

Do STP Karolin będzie prowadził budowany wraz z nią odcinek podziemnej kolejki, będący przedłużeniem linii od istniejącej już stacji Powstańców Śląskich. Powstaną trzy nowe przystanki.

Według rzecznika budowa przedłużenia oraz stacji techniczno-postojowej ma być zakończona w latach 2025 – 2026, choć ten termin może nie być dotrzymany. “W związku z problemami z wydawaniem decyzji administracyjnych i przekazywaniem działek, termin może ulec wydłużeniu. Jak bardzo, będzie przedmiotem rozmów z inwestorem” - powiedział.

Wzrósł również koszt budowy. Zgodnie z kontraktem podpisanym w 2018 r. miał wynieść 1,6 mld zł. Jednak Sawicki wyjaśnił, że w związku z podpisanie aneksu przedłużającego budowę z powodu pandemii COVID i wojny na Ukrainie, zwiększy się on o ponad 600 mln zł. (PAP)

Autor: Paweł Stępniewski

ps/