O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Największy karambol w historii Szwecji. Zderzyło się niemal 100 samochodów

Niedostosowanie przez kierowców prędkości do trudnych zimowych warunków pogodowych oraz mniejsza popularność opon z kolcami przyczyniły się do powstania największego w historii Szwecji karambolu - uważają eksperci.

Zdjęcie ilustracyjne, wypadek samochody w Szwecji, fot. PAP/EPA/JOHAN NILSSON
Zdjęcie ilustracyjne, wypadek samochody w Szwecji, fot. PAP/EPA/JOHAN NILSSON

Na drodze E18 między miejscowościami Enkoeping a Balsta na zachód od Uppsali zderzyło się w sobotę około 100 samochodów. Poważnie rannych zostało kilka osób, a 103 osobom udzielono pomocy lekarskiej.

Odholowanie pokiereszowanych pojazdów zajęło służbom kilkanaście godzin. Niektóre auta zakleszczone były między ciężarówkami i przyczepami lub zawisły na barierkach.

W tym samym dniu doszło jeszcze do drugiego mniejszego wypadku z udziałem kilkunastu samochodów na drodze E4 na północ od Uppsali.

Ze wstępnego raportu opublikowanego w poniedziałek przez szwedzki Urząd ds. Transportu wynika, że na krótko przed wypadkami na obu drogach służby drogowe przeprowadziły odśnieżanie. W dokumencie stwierdzono, że w związku z panującą wówczas zamiecią, intensywnymi opadami śniegu i śniegu z deszczem kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność. "W takich warunkach sól nie ma żadnego zastosowania, a wirujący śnieg poleruje nawierzchnię drogi, sprawiając że staje się ona wyjątkowo śliska" - podkreślono.

Niejasne jest, dlaczego służby meteorologiczne nie wydały ostrzeżenia o trudnych warunkach dla kierowców w regionie drogi E18. Żółty alert ogłoszono jedynie dla odcinka drogi E4, gdzie miał miejsce mniejszy karambol.

Według eksperta Szwedzkiego Instytutu Badań Drogowych i Transportu, Mattiasa Hjorta, do wypadku mogłoby nie dojść lub miałby on mniejsze skutki, gdyby więcej kierowców używało opon z kolcami. "Zapewniają one najlepszą przyczepność w przypadku lodu na drodze" - podkreśla Hjort.

Tymczasem badania przeprowadzone na zlecenie szwedzkiego Urzędu ds. Transportu pokazują, że w Szwecji tego rodzaju opony są coraz mniej popularne. W pierwszym kwartale 2024 roku korzystało z nich 54 proc. kierowców, podczas gdy w 2010 roku odsetek ten wynosił 68 proc. Ich wadą jest niszczenie nawierzchni dróg, a także wytwarzanie na skutek ścierania pyłu szkodzącego zdrowiu. Z tego powodu w Sztokholmie na jednej z ruchliwych ulic zakazano wjazdu samochodom z oponami z kolcami.

Zdaniem Hjorta problematyczna z punktu widzenia bezpieczeństwa jest rosnąca popularność opon całorocznych, które są dużo gorsze od opon z kolcami oraz bieżnikiem zimowym.

 

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk (PAP)

zys/ mal/ sma

Zobacz także

  • Poradnik kryzysowy. Fot. MSB

    Szwedzki poradnik kryzysowy wzorem do naśladowania. Jest dostępny w języku polskim

  • Myśliwiec Gripen nad Morzem Bałtyckim. Fot. PAP/EPA/HENRIK MONTGOMERY

    Sztab Generalny WP: współpraca wojskowa ze Szwecją nabiera szczególnego znaczenia

  • Miejsce strzelaniny w Sztokholmie, fot. PAP/EPA/TT NEWS AGENCY/OSCAR OLSSON

    Zabójstwo Polaka w Szwecji. Jest wyrok sądu w sprawie 18-letniego członka gangu

  • Budynek szwedzkiego parlamentu, fot. PAP/EPA/TT NEWS AGENCY/Henrik Montgomery

    Dwóch Afgańczyków skazanych za planowanie ataku na parlament Szwecji

Serwisy ogólnodostępne PAP