Ponad 57 proc. ankietowanych przeznaczy na tegoroczne prezenty świąteczne do 500 złotych. Co trzeci badany zamierza wydać między 500 a 1000 złotych, 7 proc. – między 1000 a 1500 złotych, a 4 proc. powyżej 1500 zł. Mężczyźni częściej deklarowali w sondażu, że planują zakup dla maksymalnie czterech osób (odpowiedziało tak 49 proc. panów), kobiety (41 proc.) - dla maksymalnie ośmiu osób. Co piąty ankietowany planuje zakup prezentów dla więcej niż ośmiu osób.
Prawie połowa kobiet planuje zakup prezentów jeszcze w listopadzie i w pierwszym tygodniu grudnia. Zaledwie 5 proc. pań pozostawi zakupy prezentów na ostatnie dni przed świętami. Wśród mężczyzn ponad 42 proc. kupi prezenty na początku grudnia, 11 proc. odkłada zakupy na czas bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem.
Vouchery i biżuteria
31 proc. ankietowanych wskazało, że chciałoby znaleźć pod choinką voucher lub kartę podarunkową, niewiele mniej, bo 30 proc. – biżuterię. Na trzecim miejscu znalazły się kosmetyki, z których ucieszyłby się co czwarty ankietowany (25 proc.). Co piąty respondent najchętniej widziałby pod choinką nowe ubrania i buty.
"W podziale na preferencje kobiet i mężczyzn widać pewne różnice, ale i punkty wspólne. Najwięcej ankietowanych pań marzy o biżuterii, a panów o elektronice. Na drugim miejscu wśród oczekiwań zarówno kobiet, jak i mężczyzn znalazły się karty podarunkowe. Co ciekawe – to więcej mężczyzn wskazało na tę odpowiedź – ponad 34 proc. przy 28 proc. kobiet" – powiedział dyrektor ds. marketingu i PR NEPI Rockcastle Polska Dominik Piwek. "W niektórych ankietach respondenci wpisali, że jako świąteczny prezent chcieliby w tym roku dostać paliwo" – dodał.
Najczęściej deklarowane prezenty
Najwięcej przeznaczymy w tym roku na kosmetyki - tak wskazało ponad 36 proc. ankietowanych klientów galerii handlowych. Na drugim miejscu znalazły się zabawki (34 proc.), a podium zamykają ubrania i buty (27 proc.). Budżet na świąteczne prezenty nieznacznie różni się w zależności od płci. Kobiety stawiają na kosmetyki (36 proc.), zabawki (35 proc.) oraz ubrania i buty (26 proc.). Panowie na kosmetyki (37 proc.), elektronikę (31 proc.) i zabawki (31 proc.).
Badanie zostało zrealizowane w dniach 5-12 listopada br. na próbie 1000 klientów 12 galerii handlowych należących do NEPI Rockcastle zlokalizowanych na terenie całej Polski, metodą PAPI (wywiad bezpośredni) oraz poprzez ankiety na platformie Facebook. (PAP)
Autor: Karolina Mózgowiec
ja/