O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Badanie: 45 proc. Polaków ograniczy swoje wydatki na spożywcze zakupy świąteczne

Przez pandemię i inflację 45 proc. Polaków ograniczy swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne - wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix. 40 proc. respondentów nie ma zamiaru z niczego rezygnować, 7 proc. konsumentów jeszcze nie wie co zrobi.

Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Z badania przekazanego PAP wynika, że 45 proc. respondentów zamierza ograniczyć swoje tegoroczne wydatki na spożywcze zakupy świąteczne ze względu na sytuację pandemiczną oraz wysoką inflację w kraju. W tej grupie, 30 proc. pytanych "raczej" tak zrobi, 15 proc. jest na to zdecydowanych.

Według Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, powodem tego, że prawie połowa badanych deklaruje ograniczenie wydatków na świąteczne zakupy spożywcze, może być gorsza sytuacja ekonomiczna. "Wpływają na nią oczywiście podwyżki cen, ponadto w nadchodzące święta ludzie będą spotykali się w mniejszych grupach niż przed pandemią, co również może mieć wpływ na oszczędzanie" - wskazał.

Z badania 40 proc. nie ma zamiaru ograniczać wydatków na potrawy wigilijne i świąteczne. Wśród nich 36 proc. raczej nie będzie na niczym oszczędzało, a 4 proc. absolutnie z niczego nie zrezygnuje. Ponadto dla 8 proc. ankietowanych powyższa kwestia nie ma żadnego znaczenia. Natomiast 7 proc. badanych jeszcze nie wie, co ostatecznie zrobi.

Jak zaznaczył Lenkiewicz, widać wyraźnie, że grupa która nie planuje ciąć tegorocznych wydatków, jest niewiele mniejsza od odsetka oszczędzających Polaków. W jego ocenie może to wynikać z tego, że przy oszczędzaniu na co dzień, w Boże Narodzenie "potrzebują wytchnienia" od trudnej rzeczywistości. "To oczywiście nie oznacza, że zupełnie nie będą zwracać uwagi na ceny w sklepach" – zaznaczył współautor badania.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (wywiad internetowy) przez UCE Research i Grupę BLIX, na próbie 1120 dorosłych Polaków odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

js/

Zobacz także

  • Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

    Potencjał żywienia w endometriozie

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk

    Mięso z drukarki przyszłością żywienia? Ekspert o perspektywach

  • Fot. PAP/Archiwum Kalbar

    Problemy emocjonalne a napadowe objadanie. Badanie

  • Wegański foodtruck/zdjęcie ilustracyjne Fot. PAP/Grzegorz Michałowski

    "Kojarzona z kiełbasą, stała się wegańską przystanią". Warszawa w czołówce wege miast świata

Serwisy ogólnodostępne PAP