Dzięki wsparciu domu mody Fendi odrestaurowano kolejny zabytek Rzymu

2021-12-25 07:08 aktualizacja: 2021-12-25, 10:45
Fot. PAP/ EPA/ETTORE FERRARI
Fot. PAP/ EPA/ETTORE FERRARI
Dom mody Fendi od lat angażuje się w ochronę zabytków Wiecznego Miasta. Pod koniec 2021 roku z radością poinformował, że kolejny projekt znalazł swój finał. Fendi i Parco Archeologico del Colosseo, instytucja zapewniająca ochronę i waloryzację centralnego obszaru archeologicznego Rzymu, ogłosiły zakończenie prac restauratorskich i konserwatorskich Świątyni Wenus i Romy, jednego z najbardziej kultowych zabytków miasta i przypuszczalnie największej spośród rzymskich świątyń, której ruiny przetrwały do dziś.

Świątynia Wenus i Romy wzniesiona została przez cesarza Hadriana na zboczu wzgórza Welia na wschodnim krańcu Forum Romanum, w pobliżu Koloseum, po północnej stronie Via Sacra. W 2019 roku świątynia stała się kolejnym zabytkiem Rzymu, który dom mody Fendi objął swoim patronatem, przekazując na jej odrestaurowanie 2,5 mln euro.

„To miejsce o wielkim znaczeniu historycznym. Czuć to w powietrzu, a gdy wieczorem słońce zachodzi nad świątynią, na skraju wzgórza Welia, to moment, w którym czas się zatrzymuje, a gwar współczesnego życia znika w tle” - podkreśliła w rozmowie z WWD Silvia Venturini Fendi, dyrektor kreatywna domu mody ds. akcesoriów i odzieży męskiej. Projektantka podkreśliła, że to miejsce darzy szczególnym sentymentem i wiąże z nim wiele osobistych wspomnień.

Prace renowacyjne trwały 15 miesięcy i wysiłkiem 60 profesjonalistów udało się odrestaurować zabytek od pokrycia dachowego po posadzki. Całość doczekała się również nowego oświetlenia, które podkreśla walory świątyni. A o tym, jak przebiegały prace konserwatorskie będzie można się przekonać dzięki specjalnemu albumowi „Il Tempio di Venere e Roma”, który zostanie wydany w styczniu celem uczczenia zakończonych prac restauratorskich. Album opatrzony będzie w zdjęcia archiwalne, jak również dokumentację fotograficzną zgromadzoną w trakcie procesu renowacji.

„Dzięki Fendi największa znana świątynia starożytnego Rzymu powraca do dawnej świetności” - podsumowała współpracę Alfonsina Russo, dyrektor Parco Archeologico del Colosseo. To kolejne miejsce, które włoski dom mody wziął pod swoje skrzydła. Wcześniej marka zaangażowała się w odrestaurowanie Fontanny di Trevi. Gdy w 2015 roku jedna z największych atrakcji Rzymu zachwyciła nowym blaskiem, dom mody zapowiedział pomoc w renowacji kolejnych rzymskich fontann: Mojżesza leżącej przy Piazza San Bernardo, Acqua Paola a także fontann Ninfeo i del Peschiera. (PAP Life)

kgr/