"W naszych czasach istotną rolę odgrywa tak zwana kompetencja wizualna. Jesteśmy osaczeni obrazami, pojawiają się one na co dzień wszędzie (…), docierają do nas przez media. Nas interesuje zarówno funkcja, jak i rola, ale także percepcja obrazów i to, w jaki sposób funkcjonują" – powiedział w czwartek dziennikarzom artysta Roland Schefferski.
Podkreślił, że zarówno on, jak i Sladjan Nedeljkovic zajmują się obrazem w szerokim znaczeniu słowa. "Obrazy nie istnieją tylko i wyłącznie realnie, ale też jako wyobrażenia" – mówił.
Artysta wspominał, że współpraca ze Nedeljkovicem zaczęła się po tym, gdy w pracowni pochodzącego z Serbii artysty zauważył, że wycina on z gazet teksty. Jak tłumaczył, sam z kolei od dawna wycinał z czasopism obrazy. "To mnie strasznie zaintrygowało. Pomyślałem, że musi być jakiś powód tego, że to robimy" – opowiadał Schefferski.
Jak mówił Nedeljkovic, każda z prac przedstawionych na wystawie tworzy "atlas pamięci". Przywołał jeden z obiektów – pracę "Square" ("Plac"), zbiór fotografii – obrazów poświęconych dawnemu Leninplatz we wschodnim Berlinie, budynkom wokół niego i ludziom, którzy byli z nim związani, a także blisko 20-metrowemu pomnikowi Lenina, który w 1991 został z placu usunięty.
"Zostałem zaproszony do udziału w wystawie niedaleko tego miejsca i rozmawiałem z osobami, które były świadkami tej historii i znały niezwykłą architekturę wokół placu. Uznałem, że ciekawe będzie stworzenie pracy wokół tematu pomnika, który zniknął" – wyjaśnił artysta.
Jak powiedziała jedna z kuratorek wystawy, Magdalena Lewoc, lejtmotywem wystawy jest drukowana gazeta, ale obraz pojawia się też w innych rodzajach mediów.
"Dyskusja wokół obrazu, relacje obrazu i słowa, i tego, co bardziej kształtuje nasz ogląd rzeczywistości, nasze ludzkie doświadczenie – czy właśnie słowo, język czy może jednak obraz – trwa i w dużej mierze temu napięciu pomiędzy obrazem a słowem wystawa również jest dedykowana" – wskazała kuratorka.
Na wystawie znalazło się kilkadziesiąt obiektów i instalacji zrealizowanych przez artystów w ciągu ostatnich 25 lat, a także realizacje premierowe przygotowane specjalnie na ekspozycje w Szczecinie i Rostocku.
Wystawie towarzyszyć będzie polsko-niemieckie spotkanie dyskusyjne – Rozmowa/Gespräch, w której udział wezmą kuratorzy, teoretycy sztuki, artyści oraz dyrektorzy Muzeum Narodowego w Szczecinie i Kunsthalle Rostock. Spotkanie odbędzie się w piątek o godz. 19.
Wernisaż zaplanowany jest na godz. 18 w Muzeum Sztuki Współczesnej – transmisja wydarzenia ma być dostępna w mediach społecznościowych Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wystawa zakończy się 27 marca.(PAP)
Autorka: Elżbieta Bielecka
kgr/