Nowojorski Uniwersytet proponuje studentom zajęcia o... Taylor Swift

2022-02-04 11:09 aktualizacja: 2022-02-04, 11:10
Taylor Swift. Fot. EPA/NINA PROMMER
Taylor Swift. Fot. EPA/NINA PROMMER
Błyskotliwa kariera Taylor Swift i jej wpływ na współczesną kulturę jest obecnie badany przez studentów Clive Davis Institute of Recorded Music na Uniwersytecie Nowojorskim. Kurs, który, jak podkreślają przedstawiciele placówki, może pochwalić się „długą listą oczekujących”, wystartował 26 stycznia i potrwa do 9 marca.

Taylor Swift należy do grona najsłynniejszych i najczęściej nagradzanych współczesnych piosenkarek. Autorka hitów „Shake It Off” i „Bad Blood” ma na koncie miliony sprzedanych płyt oraz szereg prestiżowych nagród i wyróżnień – dość wspomnieć 11 statuetek Grammy, 23 statuetki Billboard Music Awards, nagrodę Emmy i sześć rekordów w Księdze Guinnesa. Swift cieszy się zarazem ogromną popularnością w mediach społecznościowych – na tę chwilę obserwuje ją na Instagramie niespełna 200 mln użytkowników serwisu. Teraz o jej osiągnięciach uczyć się mogą nowojorscy studenci. Muzycznej karierze gwiazdy oraz jej wpływowi na kulturę poświęcono specjalny kurs, który znalazł się w ofercie edukacyjnej działającego przy Uniwersytecie Nowojorskim instytutu Clive Davis Institute of Recorded Music. Kurs, który, jak podkreślają przedstawiciele placówki, może pochwalić się „długą listą oczekujących”, wystartował 26 stycznia i potrwa do 9 marca.

W opisie programu czytamy, że kariera i sukcesy piosenkarki będą rozpatrywane przez pryzmat polityki i współczesnych tendencji kulturowych. „Na tym kursie dekonstruujemy zarówno ślepe uwielbienie, jak i niechęć wobec Taylor Swift poprzez uważne czytanie tekstów jej piosenek i analizowanie publicznego dyskursu na temat jej życia i kariery, a także odniesienie tego do jej osobistego rozwoju jako artystki i celebrytki. W ramach odczytów, wykładów i ćwiczeń grupa uczestników przeanalizuje wpływ Taylor na wizerunek nastoletnich dziewcząt w popkulturze i muzyce oraz zbada, jak sukces gwiazdy zmienił sposób przedstawiania młodych artystek w przestrzeni publicznej” – głosi opis zajęć, które poświęcone są również zagadnieniom związanym z prawami autorskimi oraz znaczeniem mediów społecznościowych w kontekście rozwoju przemysłu muzycznego.

Kurs prowadzony jest przez współpracującą z magazynem „Rolling Stone” Brittany Spanos, która samą siebie określa jako „superfankę Taylor Swift”. Szef instytutu Clive Davis Institute of Recorded Music wyjaśnił w rozmowie z „Variety”, że to właśnie Spanos podsunęła mu pomysł na uruchomienie kursu poświęconego amerykańskiej wokalistce. „Jest zafascynowana fenomenem Taylor Swift, ale też doskonale rozumie, jak zachęcić studentów do krytycznego myślenia i dogłębnego analizowania jej twórczości przez pryzmat płci, rasy, feminizmu i klasy społecznej. Brittany była moją studentką, później obserwowałem jej pracę w charakterze dziennikarki. Jestem podekscytowany tym, że mogłem ją tu sprowadzić” – powiedział Jason King. „To wielki zaszczyt móc dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą z nowym pokoleniem studentów” – dodała Spanos. Do udziału w zajęciach zaproszona została sama Swift, jednak na razie nie odpowiedziała na prośbę uczelni. (PAP Life)