O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Pomorskie: otwarto prawie ośmiokilometrową obwodnicę Kościerzyny

Obwodnicę Kościerzyny (Pomorskie) o długości 7,6 km otwarto w niedzielę dla ruchu samochodowego. Budowa trwała dwa lata i kosztowała ok. 230 mln zł. Trasa pomoże wyprowadzić ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta.

Kościerzyna (woj.pomorskie), 01.10.2017. Pierwsze samochody jadą obwodnicą Kościerzyny, 1 bm. 8-kilometrową obwodnicę miasta otwarto 1 bm. dla ruchu samochodowego. Budowa trwała dwa lata. Inwestycja kosztowała ok. 230 mln zł. Arteria omija 20-tysięczne, kaszubskie miasto od południa. (aw/mr) PAP/Adam Warżawa PAP © 2017 / Adam Warżawa
PAP © 2017 / Adam Warżawa / Kościerzyna (woj.pomorskie), 01.10.2017. Pierwsze samochody jadą obwodnicą Kościerzyny, 1 bm. 8-kilometrową obwodnicę miasta otwarto 1 bm. dla ruchu samochodowego. Budowa trwała dwa lata. Inwestycja kosztowała ok. 230 mln zł. Arteria omija 20-tysięczne, kaszubskie miasto od południa. (aw/mr) PAP/Adam Warżawa PAP © 2017 / Adam Warżawa

Arteria omija ponad 20-tysięczne kaszubskie miasto od południa.

„To wielki dzień dla Kościerzyny, ale też i dla Pomorza. Oddajemy do użytku w terminie kolejną inwestycję drogową. Mamy nową drogę, wokół której, mam nadzieję, powstaną też nowe tereny inwestycyjne. To jedna z wielu inwestycji, które są i będą realizowane na Pomorzu, w tym też kolejowych. Myślę, że Kościerzyna w najbliższym czasie doczeka się rewitalizacji, a właściwie budowy nowej trasy kolejowej – mówił podczas uroczystości otwarcia drogi, wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński.

Burmistrz Kościerzyny Michał Majewski powiedział dziennikarzom, że o budowie obwodnicy wokół miasta mówiło się już w latach 70. ub. wieku.

„Długo więc czekaliśmy na tę drogę, ale w końcu się doczekaliśmy. To największa inwestycja w historii miasta. Mam nadzieję, że obwodnica wyprowadzi transport ciężki z centrum Kościerzyny – wszystkie samochody, które mają 16-18 metrów będą mogły wyjechać poza miasto i będzie to bardzo duże udogodnienie dla mieszkańców. Miasto jest mocno zakorkowane – całe dostawy kruszywa, żwirów z okolicznych żwirowni od strony Bytowa i Chojnic muszą przejechać przez miasto. Do tej pory była tylko jedna droga w kierunku Żukowa” – wyjaśnił.

Podkreślił, że nowa arteria nie tylko zmniejszy korki w mieście, ale też da szansę na rozwój gospodarczy miejscowości. „Z myślą o tym, w tym samym czasie budujemy drogę w trójkącie przemysłowym, gdzie mamy ponad 30 ha gruntów typowo przeznaczonych pod inwestycje – będzie ona wychodziła na jednym z węzłów obwodnicy” – wytłumaczył.

Smoliński mówił o kolejnych planowanych inwestycjach w Pomorskiem. „Trasa Kaszubska – myślę, że w najbliższych dwóch tygodniach zostaną otwarte oferty na jej budowę. Oczywiście czekamy na obwodnicę metropolitalną. Jest też wiele dróg jeszcze innych do remontu, w zeszłym tygodniu np. została podpisana umowa na remont drogi nr 22 na terenie powiatu starogardzkiego” – wymienił.

Na obwodnicy, zbudowanej o przekroju pasów 2+1, powstały cztery węzły drogowe: Kościerzyna Zachód – połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze, Kościerzyna Południe – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214, Kościerzyna Wschód - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221 oraz Wieżyca – skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20, łączącą Stargard Szczeciński, Żukowo i Trójmiasto.

Obiekty na węzłach zostały tak zaprojektowane, by umożliwić, jeśli zajdzie taka potrzeba, przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2+2.

W ramach inwestycji wykonano szereg urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne i infiltracyjne. Przebudowane bądź wybudowane zostały również drogi lokalne i dojazdowe na terenie przyległym do nowej arterii.

Inwestorem trasy jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga, którą wykonała firma Strabag, kosztowała ok. 230 mln zł, z czego ponad 148,3 mln zł stanowiła dotacja z Unii Europejskiej.(PAP)

autor: Robert Pietrzak

edytor: Anna Mackiewicz

rop/ amac/

Serwisy ogólnodostępne PAP