Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą kursować do Gdyni

2017-12-08 15:25 aktualizacja: 2018-10-05, 21:03
Gdańsk, 30.08.2015. Równoległy przejazd pociągu retro i szynobusu PKM z udziałem premier Ewy Kopacz, który zainaugurował otwarcie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, 30 bm. w Gdańsku. Polska Kolej Metropolitalna to pierwsza od 40 lat całkowicie nowa linia kolejowa w Polsce i największa inwestycja samorządowa Pomorza. PKM łączy stację Gdańsk Wrzeszcz z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. (zuz) PAP/Jan Dzban ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Premier Kopacz: symbole "Solidarności" należą do wszystkich Polaków*** PAP © 2017 / Jan Dzban
Gdańsk, 30.08.2015. Równoległy przejazd pociągu retro i szynobusu PKM z udziałem premier Ewy Kopacz, który zainaugurował otwarcie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, 30 bm. w Gdańsku. Polska Kolej Metropolitalna to pierwsza od 40 lat całkowicie nowa linia kolejowa w Polsce i największa inwestycja samorządowa Pomorza. PKM łączy stację Gdańsk Wrzeszcz z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. (zuz) PAP/Jan Dzban ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Premier Kopacz: symbole "Solidarności" należą do wszystkich Polaków*** PAP © 2017 / Jan Dzban
Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą kursować i zatrzymywać się w Gdyni. W niedzielę uruchomione zostaną dwa przystanki: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. „Mamy do czynienia z rewolucją transportową w regionie” – ocenił marszałek województwa.

W piątek w Gdyni odbyła się oficjalna prezentacja i symboliczne otwarcie nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), pierwszych w Gdyni: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny. Pierwsze pociągi zatrzymają się na tych przystankach dopiero w niedzielę, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek podkreślił podczas spotkania, że włączenie do PKM odcinka gdyńskiego jest historyczną chwilą rozpoczynającą „wielkie zmiany komunikacyjne w mieście”. „Dzięki temu nowoczesne dzielnice, Karwiny, Dąbrowa będą mogły korzystać z bezpośredniego połączenia zarówno w kierunku śródmieścia Gdyni jak i Gdańska, Kaszub” – mówił. Zwrócił uwagę, że z przystanku Gdynia Stadion położonego niedaleko miejskiego centrum sportu oraz centrum biznesowego miasta przy ul. Łużyckiej będą mogły korzystać tysiące pracowników biurowców, jak i kibice uczestniczący w wydarzeniach sportowych.

Zapowiedział, że w obszarze funkcjonowania PKM w Gdyni dostosowane będą trasy i rozkłady jazdy autobusów i trolejbusów. „Sieci połączeń zostaną tak dostosowane, aby w sposób komplementarny wiązać te systemy” – zapowiedział. Dodał, że planowane jest przedłużenie PKM do północnych dzielnic miasta, do Obłuża i Oksywia.

Z  połączeń PKM korzysta coraz więcej pasażerów

Marszałek województwa, Mieczysław Struk podkreślił podczas uroczystości, że z połączeń PKM korzysta coraz więcej pasażerów. Poinformował, że w październiku 2017 r. pociągi na linii PKM przewiozły prawie 290 tys. pasażerów, o ponad 30 tys. (o 12 proc.) więcej niż miesiąc wcześniej. „Był to najlepszy miesiąc w ponad dwuletniej historii linii” – dodał. Podał, że tylko w ciągu roku na trasie z Kartuz do Gdańska zanotowano 138-proc. wzrost liczby pasażerów. „To tylko potwierdza, że inwestycja była potrzebna i będzie się dalej rozwijać” – zauważył. Przyznał, że konieczna jest już rozbudowa lub budowa nowych węzłów Park & Ride w pobliżu przystanków. Szacuje się, że w tym roku z PKM skorzysta 3 mln pasażerów.

Przyznał, że „na pewno trzeba poprawiać skomunikowanie, rozkład jazdy”. Przedstawiciele biznesowego centrum Gdyni przy ul Łużyckiej w mailu wysłanym do trójmiejskich mediów zwracają uwagę na małą liczbę dostępnych połączeń. „Do tej pory pociągi PKM na tej trasie nie jeździły, więc trudno też ocenić, jaka częstotliwość kursowania byłaby optymalna”- skomentował marszałek. „Dziś startujemy z nową linią, z nowymi przystankami i zobaczymy, jak mieszkańcy będą odbierać to połączenie, czy i jak będzie wzrastała liczba pasażerów” – zauważył. Zadeklarował, że „jest otwarty do rozmów i do współpracy ze wszystkimi”.

Zwrócił uwagę, że zwiększanie dostępności pociągów, poprawa rozkładu jazdy, skomunikowanie z innymi środkami transportu jest w interesie wszystkich samorządów, zarówno województwa, jak i lokalnych korzystających z PKM. „Wiem, że to jest trudne do przyjęcia przez zainteresowane samorządy, przez Gdynię, Gdańsk, Kościerzynę, Kartuzy, ale powinny one współuczestniczyć w finansowaniu połączeń pociągów” – dodał.

Samorząd wojewódzki stawia na kolej

Podkreślił, że samorząd województwa „stawia na kolej, ale też wydaje rocznie ponad 145 mln zł na organizację przewozów i zakup niezbędnego taboru, w znaczący sposób ograniczając inne wydatki samorządu województwa”.

„Przychodzi taki czas, żebyśmy wsparli samorząd województwa w działaniach, które pozwolą intensyfikować sieć połączeń PKM” – zadeklarował prezydent Gdyni. „Gdynia skłonna jest współfinansować zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów także z innymi samorządami i podmiotami np. centrami handlowymi czy biznesowymi, które korzystają z połączeń PKM” – powiedział Szczurek.

Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, Radosław Pacewicz podkreślił, że średnio każdy mieszkaniec Pomorskiego podróżuje ponad 23 razy w roku koleją, przy średniej dla Polski wynoszącej ok. 7. Ocenił, że jest to efektem rozbudowy i modernizacji infrastruktury, gęstej sieci przystanków oraz częstotliwości kursowania pociągów w regionie.

Budowa przystanków PKM: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny kosztowała 25,5 mln zł; pieniądze na ten cel pochodzą z budżetu samorządu województwa i UE oraz z budżetu Gdyni (4,5 mln zł) i PKP PLK (2,5 mln zł). W ramach projektu PKM obsługiwane są cztery trasy: Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia przez Gdańsk Lotnisko i Gdańska Osowa (na tej trasie są dwa nowe przystanki), Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Osowa, Gdynia - Kościerzyna przez Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Lotnisko. Największe przyrosty pasażerów są notowane na trasach regionalnych do Kartuz i Kościerzyny.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt o wartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom z UE. (PAP)

Autor: Bożena Leszczyńska

edytor: Jacek Ensztein

bls/