„Lidove Noviny”: czeskie stacje paliw Benzina zmieniają nazwę na Orlen

2022-05-23 18:12 aktualizacja: 2022-05-23, 18:12
PKN Orlen buduje sieć ogólnoeuropejską, rozwijając ją w krajach sąsiednich. Fot. PAP/CTK/Ondrej Hajek
PKN Orlen buduje sieć ogólnoeuropejską, rozwijając ją w krajach sąsiednich. Fot. PAP/CTK/Ondrej Hajek
Czeski dziennik „Lidove Noviny” napisał w poniedziałek, że należące w Czechach do PKN Orlen stacje benzynowe zmieniają nazwę z tradycyjnej „Benzina” na „Orlen”. Aby zmiana nie była zbyt gwałtowna ponad rok temu, wprowadzono na niektórych stacjach podwójną nazwę „Benzina – Orlen”, napisały „LN”.

"Integracja marki Orlen z siecią w Czechach odbywa się stopniowo i naturalnie, z pełnym poszanowaniem dziedzictwa firmy „Benzina”. Spodziewamy się, że proces ten potrwa kilka lat" – cytuje dziennik rzecznika prasowego spółki Unipetrol Pavla Kaidla, do której należy 426 stacji „Benzina”.

Z "Benziny" na "Orlen"

Pięć pierwszych przeszło już pełny rebranding z "Benziny" na "Orlen". Do końca roku podobną operację przejdą kolejne i pod koniec roku będzie ich około dziesięć w różnych regionach Czech. Będą także zlokalizowane w dużych miastach, małym miasteczku i przy autostradzie. Będą także miały różne typy: od stacji z pełną obsługą,  bezobsługowej stacji ekspresowe po miejsca do tankowania wodoru. Firma „Benzina” ma w Czechach 64-letnią tradycję, a została przejęta przez polską firmę wraz z Unipetrolem w 2005 roku. Zdaniem LN jest tak mocno kojarzona z czeskim rynkiem, że do niedawna PKN Orlen nie odważył się tknąć jej nazwy. We wrześniu ubiegłego roku ogłoszono zamiar połączenia wszystkich 3 tys. stacji benzynowych, które PKN Orlen kontroluje, w jedną markę, która oprócz rynku krajowego obejmuje także Niemcy (stacje Star), Czechy, Słowację (Benzina) i Litwę, a w planach są także Węgry.

Eksperci przyznają, że posunięcie Polaków ma sens. PKN Orlen buduje sieć ogólnoeuropejską, rozwijając ją w krajach sąsiednich – zauważają. Są jednak też tacy, którzy podkreślają sentyment Czechów do marki „Benzina”, wywodzącej się jeszcze z lat przedwojennych. To firma z tradycjami, o ugruntowanej pozycji, ciesząca się zaufaniem konsumentów, postrzegana jest jako czeska i jest bogactwem narodowym, podkreślają.

Z Pragi Piotr Górecki (PAP)

gn/