„Dworce w Kobylnicy i Pobiedziskach to kolejne zabytkowe obiekty, które przeszły olbrzymią przemianę łącząc w sobie historię z nowoczesnością” – zaznaczył w czwartek sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.
Wskazał, że dzięki takim inwestycjom jak te „kolej zmienia się na lepsze, stając się coraz ciekawszą alternatywą dla transportu indywidualnego. Natomiast dworce stają się ważnymi przestrzeniami dla społeczności lokalnej”.
Dworce w Kobylnicy i Pobiedziskach to obiekty historyczne
Dworce w Kobylnicy i Pobiedziskach to obiekty historyczne, które były modernizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowy dworców w Pobiedziskach (z 1872 roku) oraz w Kobylnicy (z 1914 roku) trwały prawie dwa lata.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznaczył, że otwarcie dworców w Pobiedziskach i Kobylnicy to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei.
„Mieszkańcy kolejnych miejscowości w województwie wielkopolskim zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki historycznych dworców staną się wizytówkami obydwu miejscowości, centrami lokalnych społeczności oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców” – wskazał.
Członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany przypomniał, że rok temu otwarto dla podróżnych dwa nowe dworce w Pobiedziskach Letnisku i Biskupicach Wielkopolskich, które zostały wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych.
„Dziś otwieramy dwa kolejne, tym razem historyczne, ale równie nowoczesne. Jestem przekonany, że będą one dobrze służyć mieszkańcom nie tylko jak miejsca, z którego wyruszają w podróż, ale również jako przestrzeń spotkań z kulturą” – podkreślił.
Przebudowa dworca w Pobiedziskach
W ramach przebudowy dworca w Pobiedziskach renowację przeszła elewacja budynku wraz z ceglanymi detalami architektonicznymi oraz oliwkowo-zielona, odtworzona na wzór historycznej, stolarka okienna i drzwiowa. Na elewacji dworca pojawiły się również nowe podświetlane szyldy z nazwą stacji, napis dworzec kolejowy oraz oprawy oświetleniowe, które nocą światłem podkreślają bryłę obiektu.
Znajdująca się wewnątrz budynku przestrzeń obsługi podróżnych składa się z nowocześnie urządzonej poczekalni. W jej bezpośrednim sąsiedztwie znalazło się pomieszczenie kasy biletowej oraz toalety. Pozostałą powierzchnię na parterze i piętrze wynajął samorząd, który planuje tam otworzyć bibliotekę.
W Kobylnicy renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi
W Kobylnicy natomiast renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi. Odzyskała ona jasny kolor, który pasuje do odtworzonej na wzór historycznej zielonej stolarki okiennej i drzwiowej, oraz ciemnego poszycia dachowego. Na budynku pojawiły się także podświetlane szyldy z nazwą dworca, oraz napis dworzec kolejowy. Budynek zyskał również nową iluminację nocną podkreślającą jego bryłę.
Centrum obsługi podróżnych pełni nowocześnie zaaranżowany hol dworca, będący jednocześnie poczekalnią. W sąsiedztwie holu położonego w centralnej części budynku zlokalizowano również toalety. We wschodniej przybudówce dworca mieści się punkt pocztowy, natomiast w zachodniej świetlica wiejska o powierzchni ponad 100 m kw.
PKP S.A. podkreśliły, że przebudowy dworców w Kobylnicy i Pobiedziskach to nie tylko poprawa ich estetyki, wyglądu zewnętrznego oraz nadanie im nowych funkcji ważnych dla społeczności lokalnej, ale inwestycje w dostępność dworców, ekologię i bezpieczeństwo.
Przebudowa dworców w Pobiedziskach i Kobylnicy to odpowiednio koszt 6,88 mln złotych brutto i 5,71 mln zł brutto. Inwestorem były Polskiej Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych firma Agrobex Sp. z o.o., a dokumentację projektową przebudów opracowała pracownia architektoniczna WK Architekci ze Swarzędza. (PAP)
autor: Anna Jowsa
gn/