W piątek podpisano umowę w tej sprawie. Jak przekazano, w ramach drugiego naboru na rok 2022 samorząd Małopolskiego ubiegał się o wsparcie dla linii komunikacyjnych: Limanowa - Wieliczka (długość 143,86 km), Brzesko - Bogumiłowice (długość 81,54 km), Wieliczka - Borzęta - Myślenice (długość 51,4 km), Zakopane - Chochołów (długość 39,4 km), Podłęże - Proszowice (długość 73,2 km), Wieliczka - Dobczyce (długości 48 km), Szczyrzyc - Dobczyce (długość 37,8 km), Olkusz - Trzyciąż - Kraków (długość 140 km).
Na trasie tych ośmiu linii znajdzie się łącznie 710 przystanków
Na trasie tych ośmiu linii znajdzie się łącznie 710 przystanków, a ich całkowita długość to ponad 615 km. Łącznie praca eksploatacyjne na tych liniach wynosi ponad 451,8 tzw. wozokilometrów.
Kwota dopłaty w ramach Funduszu w 2022 r. wyniesie ponad 1,355 mln zł, zaś środki własne organizatora – blisko 799 tys. zł.
Wicewojewoda małopolski Mateusz Małodziński podkreślił podczas podpisania umowy, że samorząd województwa jest największym beneficjentem Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w tym regionie.
Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu – wskazał – nowe linie autobusowe połączą kilkanaście małopolskich miejscowości, obejmując trasy o długości nawet ponad 143 km, jak w przypadku linii Limanowa – Wieliczka.
Jak zadeklarował marszałek Małopolski Witold Kozłowski, samorząd województwa nieustannie pracuje nad tym, aby rozbudować sieć komunikacji zbiorowej w regionie, a także podnosić standardy i bezpieczeństwo podróży.
"Chcemy usprawnić komunikacyjnie wiele miejsc, aby ułatwić mieszkańcom i turystom podróż po Małopolsce. Wsparcie z Funduszu znacząco przyspieszy ten proces, a co za tym idzie" - dodał wicemarszałek Łukasz Smółka.
Jak przypomniano, w bieżącym roku samorząd województwa małopolskiego ubiegał się także o wsparcie w ramach pierwszego naboru z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Przekazane wówczas wsparcie z Funduszu wyniosło niemal 13 mln zł. Dotyczyło ono uruchomienia 30 linii komunikacyjnych o łącznej długości blisko 2,6 tys. km.
Tym samym – przekazali sygnatariusze umowy - w ramach obu naborów w roku 2022, zadania wojewódzkie związane z poszerzaniem sieci połączeń lokalnych otrzymały z rządowych środków ponad 14,3 mln zł, a łączna długość linii komunikacyjnych przekroczyła 3,2 tys. km.
Dofinansowanie dla małopolskich samorządów
Łącznie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w 2022 roku trafi do małopolskich samorządów różnego szczebla dofinansowanie w wysokości blisko 38 mln zł, a objętych nim będzie 246 linii komunikacyjnych o długości ponad blisko 9,1 tys. km.
Według przedstawicieli Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego z roku na rok widoczne jest coraz większe zainteresowanie programem wśród samorządów. W ramach dwóch naborów w roku 2022 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dofinansowanie zostało zagwarantowane dla 76 organizatorów transportu zbiorowego, podczas gdy w ubiegłym roku było ich 43, zaś w 2020 – 33, a w 2019 – 17.
W 2019 roku dofinansowanie z funduszu autobusowego umożliwiło przywrócenie lub utworzenie 40 linii autobusowych, natomiast w 2020 roku już 105 linii, a na 2021 r. zaplanowano 175 linii współfinansowanych przez państwo.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
gn/