Urząd Morski: postęp prac drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

2022-08-11 16:08 aktualizacja: 2022-08-11, 16:17
W komunikacie o postępie prac przypomniano, że już 17 września zostanie otwarty Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Fot. mat. pras.
W komunikacie o postępie prac przypomniano, że już 17 września zostanie otwarty Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Fot. mat. pras.
Zaawansowanie prac drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską sięga około 50 proc. - podał w czwartek Urząd Morski w Gdyni. Ta część inwestycji obejmuje prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie.

W komunikacie o postępie prac przypomniano, że już 17 września zostanie otwarty Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, co stanowi pierwszy etap budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Coraz bardziej zaawansowany jest też drugi etap tej inwestycji, obejmujący prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie.

"Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Umowa między inwestorem, tj. Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą firmą Budimex SA - została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Trwa realizacja drugiego etapu

Według inwestora obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji. "Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami" - przekazał Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika ds. realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wykonawca drugiego etapu realizuje roboty hydrotechniczne: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe. W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Zrealizowane jest 80 proc. pogrążania grodzic, a także ponad połowa mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję.

Cały kontrakt jest zaawansowany w około 50 proc. Na budowie pracuje około 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających.

"Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku" - zapowiedział cytowany w komunikacie Grzegorz Małasiewicz z Budimex SA.

Jak przypomniał Urząd Morski, inwestycja ma być motorem rozwoju gospodarczego woj. warmińsko-mazurskiego, w szczególności rozwoju portu w Elblągu i wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie 100 km.

Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m. (PAP)

autor: Marcin Boguszewski

gn/