Urząd w środę w komunikacie poinformował, że wprowadzające konsumentów w błąd sortowanie ofert w serwisie oraz iluzoryczna ochrona kupujących w ramach "Pakietu ochronnego" to niektóre zakwestionowane praktyki wobec platformy e-commerce OLX.
"Otwarcie współpracujemy z urzędem, udzielając pełnych odpowiedzi na zadane pytania. (...) Deklarujemy pełną współpracę z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania" - podał OLX. "Dla dynamicznej branży e-commerce, w której operuje serwis OLX - a także szerzej branży IT - charakterystyczna jest ciągła ewolucja usług i produktu. Odpowiedzialnie tworząc OLX, stale wsłuchujemy się w głosy użytkowników i dostosowujemy swoje usługi do ich potrzeb" - dodano.
Jak podkreśla OLX, serwis jest rozwijany w celu dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań.
Nieuczciwe, zakwestionowane przez #UOKiK praktyki stosowane przez OLX to przykład tzw. dark patterns. pic.twitter.com/CjJvcV2ikn
— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 21, 2022
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował m.in. takie praktyki OLX wprowadzające konsumentów w błąd jak sortowanie ofert w serwisie oraz iluzoryczna ochrona kupujących w ramach "Pakietu ochronnego". Według UOKiK, OLX stosował wprowadzające w błąd sortowanie ofert w serwisie, ponieważ przy wyborze opcji "od najtańszych" ceny nie uwzględniają opłaty za "Usługę serwisową", co według UOKiK może wpłynąć na wybór mniej opłacalnej oferty.
"Ta opłata jest doliczana tylko do części produktów - gdy kupujący korzysta z przesyłek i płatności OLX. W efekcie przykładowo koszula męska za 39 zł z opłatą serwisową 3,67 zł (widoczną dopiero po kliknięciu w ogłoszenie) plasuje się wyżej i wydaje bardziej atrakcyjna cenowo niż koszula za 40 zł, przy której nie ma dodatkowych opłat" - wyjaśnił UOKiK.
Ponadto, zastrzeżenia prezesa UOKiK wzbudził brak jasnych i jednoznacznych informacji dotyczących samej "Usługi serwisowej". Zarzut dotyczy nieinformowania użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków bezpośredniego odbioru od sprzedającego.
Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty platformie e-commerce OLX. Czytaj więcej➡️https://t.co/2VnNHjeqcG pic.twitter.com/qEZdUfS5HU
— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 21, 2022
Zastrzeżenia UOKiK wzbudziła także usługa nazwana "Pakiet ochronny". Jak podał UOKiK, usługa ta przedstawiana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona umożliwiająca zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu 24 godzin od odbioru. W takiej sytuacji – po potwierdzeniu przez OLX zasadności zgłoszenia - możliwe jest wstrzymanie przekazania pieniędzy sprzedającemu i zwrócenie ich kupującemu.
"Po przejrzeniu regulaminu jednak liczba zastosowanych wyłączeń budzi wątpliwości co do rzeczywistej możliwości skorzystania z tej ochrony, podobnie jak i procedura rozpatrywania zgłoszeń. Jej postanowienia są bowiem w nieuzasadniony sposób korzystniejsze dla sprzedającego" - podkreśla UOKiK.
OLX grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu i konieczność zaprzestania nieuczciwych praktyk. (PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
kw/