Kampania #bezprzedawNIEnia ruszyła 1 września w 87. Rocznicę wybuchu II Wojny Światowej i opiera się na szeregu akcji kulturalnych, wystaw, i emisji spotów informacyjnych, których celem jest zwrócenie uwagi na fakt, że Polska stając się ofiarą napaści Niemiec i Związku Radzieckiego nigdy nie uzyskała z tego tytułu reparacji, ani odszkodowań.
Straty poniesione przez Polskę to przede wszystkim ponad 5 milionów ofiar, ale to także straty ekonomiczne, społeczne, ale też starty w zakresie kultury - w tysiące dzieł sztuki obiektów muzealnych, które w sposób zorganizowany i systemowy byłe kradzione i wywożone z kraju.
Mural multimedialny
Te które już udało się odzyskać, a pochodzące ze zbiorów warszawskich będzie można zobaczyć na muralu na warszawskiej patelni. To między innymi: „Żydówka z pomarańczami” Aleksandra Gierymskiego, „Murzynka” Anny Bielińskiej, „Schody pałacowe” Francesco Guardi i „Portret mężczyzny w renesansowym stroju” Aleksandra Gierymskiego, rzeźba Jean-Anoine Houdon’a „Diana” i wiele innych.
Mural będzie miał charakter multimedialny, co oznacza, że przy każdym malowidle będzie umieszczony kod QR, dzięki któremu za pomocą smartfona czy tableta można będzie ściągnąć sobie informacje na temat odzyskanego dzieła. Prace nad muralem wciąż trwają, ale już można zaobserwować spore zainteresowanie przechodniów.
Mural będzie można podziwiać od 9 października 2022 roku do 4 grudnia. (PAP)
gn/