Zakończyło się poszerzanie gdańskich plaż. Niebawem rozpoczną się prace w Gdyni Orłowie

2022-10-30 08:03 aktualizacja: 2022-10-30, 18:20
Fot. PAP/Adam Warżawa
Fot. PAP/Adam Warżawa
Zakończyły się prace związane z poszerzaniem plaż w Gdańsku Brzeźnie, na Westerplatte i Kuźnicy. Wciąż trwają prace w Karwieńskich Błotach. Na przełomie listopada i grudnia rozpoczną się prace w Gdyni Orłowie. Piasek potrzebny do poszerzenia plaż pozyskiwany jest z dna Bałtyku.

Jak przekazała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, zakończyły się prace związane z poszerzeniem plaż w Gdańsku Brzeźnie i Westerplatte. "W Brzeźnie poszerzono plażę z 10 do 75 metrów. Westerplatte, gdzie plaży nie było w ogóle, jej szerokość wynosi obecnie od 70 do 80 m" - wyliczyła Kierzkowska.

Dodała, że zasilanie brzegu w Gdańsku Brzeźnie wykonane zostało na odcinku 690 metrów. "Wyrefulowane zostało około 127 tys. m3 materiału piaszczystego, co pozwoliło na poszerzenie plaży oraz na wytworzenie depozytu piasku do późniejszego zagospodarowania na tym odcinku plaży" - podkreśliła.

Wskazała również, że urobek, czyli piasek, został wyczerpany pogłębiarką ssąco nasiębierną w Porcie Północnym w Gdańsku i przetransportowany w ładowni pogłębiarki w rejon plaży w Brzeźnie. "Poprzez system rurociągów refulacyjnych podwodnych (hydrotransport) wyrefulowany został na ląd na plażę. Następnie materiał został zniwelowany przy pomocy ciężkiego sprzętu lądowego w docelowy profil plaży, zgodnie z założonym projektem" - przekazała Kierzkowska.

Zaznaczyła, że porządkowanie terenu na Westerplatte potrwa do końca miesiąca.

Poza plażami w Gdańsku, poszerzone została plaża w Kuźnicy. Częściowo zrealizowana została refulacja w Jastrzębiej Górze i Ostrowie. Wciąć trwają prace w Karwieńskich Błotach.

Magdalena Kierzkowska podkreśliła, że zasilanie plaży jest wykonywane w ramach zadania "Budowa toru podejściowego wewnętrznego do Portu Północnego wraz z obrotnicą" w ramach projektu "Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku". Łącznie do wykorzystania będzie ponad 2 mln m3 urobku.

"Projekt ten zakłada, iż część piaszczysta urobku, pochodząca z robót czerpalnych, zostanie wbudowana w brzeg Zatoki Gdańskiej w rejonie plaż w Brzeźnie, Gdyni Orłowo i Westerplatte, w brzeg otwartego morza w rejonie Jastrzębiej Góry, Ostrowa i Karwieńskich Błot oraz w brzeg podmorskiej strony Półwyspu Helskiego w rejonie plaży w Kuźnicy" - tłumaczyła rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Kierzkowska podkreśliła, że celem prac refulacyjnych jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem i zniszczeniem przez sztormy poprzez poszerzenie plaży, wykonanie podbudowy podbrzeża oraz zabezpieczenie umocnienia z narzutu kamiennego, znajdującego się we wschodniej części plaży przy porcie.

To właśnie sztormy, które przeszły przez północną część Polski na przełomie stycznia i lutego br. spowodowały zniszczenie plaży w Gdyni Orłowie.

Pierwsze prace związane z poszerzeniem tej plaży zakończyły się przed wakacjami i obejmowały kilometrowy odcinek od Sceny Teatru Miejskiego w Gdyni do molo w Orłowie. Wykorzystano wówczas ponad 100 tys. m3 piasku.

Kolejny etap prac ma rozpocząć się na przełomie listopada i grudnia. "W ramach prac, na odcinku od sceny teatralnej na wschód do granicy z Sopotem planowane jest wyrefulowanie ponad 150 tys. m3 piasku" - zaznaczyła Kierzkowska.

Ochrona brzegu przed sztormami

W przyszłości, wzdłuż plaży w Orłowie, planowana jest również budowa progów podwodnych, mających za zadanie częściowe wygaszania energii, z jaką fale uderzają o brzeg. Warte około 15 - 20 milionów złotych prace planowane są na lata 2023-2024.

Wszystkie prace refulacyjne będą kosztowały ok. 4,5 mln zł i stanowią jeden z elementów inwestycji pogłębiania toru podejściowego wewnętrznego w Porcie Północnym. Całkowity koszt tego projektu to 795 mln zł, w tym 85 proc. dofinansowania unijnego.

Urząd zapewnia, że przez cały rok prowadzi działania, mające na celu ochronę brzegu przed sztormami. Głównym ich celem jest zapobieganie zniszczeniom i podtopieniom terenów zurbanizowanych.(PAP)

Autor: Piotr Mirowicz

mmi/