Dlaczego polskie pociągi się spóźniają? Urząd Transportu Kolejowego tłumaczy

2022-11-15 16:53 aktualizacja: 2022-11-16, 01:21
Urząd Transportu Kolejowego tłumaczy spóźnienia na kolei Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Urząd Transportu Kolejowego tłumaczy spóźnienia na kolei Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Średnie opóźnienie pasażerskiego pociągu w trzecim kwartale tego roku wyniosło blisko 23 minuty, a średni czas opóźnienia pociągu towarowego wyniósł 782 minuty - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.

Urząd sprecyzował, że średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w trzecim kwartale wyniosło blisko 23 minuty dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz 10 minut dla wszystkich uruchomionych pociągów.

Z danych UTK wynika, że w okresie od lipca do września 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dotarło 87,25 proc. pociągów pasażerskich. W stosunku do pierwszego kwartału br. oznacza to spadek o 3,78 pkt proc., natomiast w przypadku drugiego kwartału – o 2,50 pkr proc.

UTK podał, że najwyższy wskaźnik punktualności odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa z wynikiem 99,03 proc. (o 0,49 pkt proc. mniej niż w drugim kwartale). Największy przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity – odnotował spadek punktualności o 5,70 pkt proc. Ostatecznie dla tej spółki poziom punktualności za trzeci kwartał wyniósł 62,32 proc.

Jak poinformował UTK na podstawie danych przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, głównymi przyczynami opóźnień były kwestie taborowe, takie jak wydłużony czas przejazdu, włączanie i wyłączanie czynnego taboru lub awarie i ich naprawa (27,54 proc.); przyczyny zewnętrzne w postaci awarii i usterek, a także opóźnień w odjazdach (18,62 proc.); przyczyny wtórne wynikające z awarii i napraw w taborze lub wandalizmu (12,59 proc.) oraz te związane z awariami urządzeń infrastruktury (11,43 proc.).

"Odnotowany w miesiącach wakacyjnych wzrost przewozów miał wpływ na punktualność pociągów pasażerskich. Przyczyn opóźnień należy upatrywać w ograniczonej przepustowości linii kolejowych oraz w problemach taborowych przewoźników pasażerskich" – powiedział cytowany w komunikacie prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.

"Wrzesień przyniósł poprawę punktualności względem sierpnia i lipca, jednak cały kwartał przyniósł spadek punktualności w stosunku do poprzedniego" – dodał.

Urząd przekazał też, że w trzecim kwartale do stacji końcowej punktualnie dotarło 44,19 proc. pociągów towarowych. W porównaniu do pierwszego kwartału br. punktualność była lepsza o 2,14 pkt proc., natomiast w porównaniu do drugiego kwartału odnotowano spadek o 0,05 pkt proc.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

mar/