Krajowy Instytut Mediów: najczęściej wybierane stacje to TVP1 i RMF FM

2022-11-30 19:33 aktualizacja: 2022-12-01, 07:48
TVP logo. Fot. PAP/Albert Zawada
TVP logo. Fot. PAP/Albert Zawada
Radio RMF FM ze słuchalnością na poziomie 26 proc. oraz TVP1 z oglądalnością 15,5 proc. to stacje, które mają największy udział w rynku - pokazują wyniki badania konsumpcji mediów elektronicznych przeprowadzone przez Krajowy Instytut Mediów. To badanie pasywne, odzwierciedlające faktyczne korzystanie z mediów

Krajowy Instytut Mediów przedstawił w środę na swojej stronie internetowej wyniki badania konsumpcji mediów elektronicznych przeprowadzone w dniach 19-27 listopada. Instytut na potrzeby tego badania zbudował liczący ponad 3 tys. osób badawczy panel pasywny. Oznacza to, że paneliści otrzymali smartfony z zainstalowanym oprogramowaniem pomiarowym, które codziennie dostarczają dane o konsumpcji mediów elektronicznych. Do realizacji badania wykorzystywana jest technologia audiomatchingu – dopasowania dźwięku.

"Pomiar pasywny dostarcza dane o słuchalności czy oglądalności, oparte o analizę próbek dźwięków pochodzących z otoczenia użytkowników mediów. Próbkowanie odbywa się co 5 sekund. W przeciwieństwie do badania deklaratywnego nie zdajemy się na pamięć badanych. Wyniki odzwierciedlają więc faktyczne korzystanie z mediów" - informuje KIM.

W badaniu słuchalności stacji radiowych na pierwszym miejscu z udziałem w czasie słuchania na poziomie 26 proc. znalazło się Radio RMF FM, na drugim - Radio Zet (10,2 proc.), na trzecim Jedynka Polskiego Radia (9,9 proc.), potem kolejno: Radio Eska (7,6 proc.), Audytorium 17 (7,5 proc.), Trójka Polskiego Radia (5,9 proc.), RMF MAX (3,3 proc.), TOK FM (3,1 proc.), Radio Maryja (3 proc.), PR24 (2,9 proc.), RMF Classic (1,5 proc.), PR2 (1,3 proc.), Radio Pogoda (1,3 proc.). Na inne stacje radiowe rozkłada się 16,5 proc. czasu słuchania.

Analogiczne badanie stacji telewizyjnych pokazało, że największy udział w czasie oglądania ma TVP1 (15,5 proc.), a potem kolejno - TVP2 (10,1 proc.), TVN (9,1 proc.), Polsat (8,2 proc.), TVN24 (7,9 proc.), TVP Sport (6,3 proc.), TVP Info (5,5 proc.), TVN 7 (3 proc.). Na inne stacje przypadło 29,5 proc. czasu oglądania.

Uzyskane wyniki wskazują na znaczącą rolę programów informacyjnych - podaje instytut.

Bazę dla pomiaru stanowiło Badanie Założycielskie Krajowego Instytutu Mediów, dzięki któremu zdiagnozowano populację telewidzów, radiosłuchaczy i internautów. Badanie Założycielskie KIM to największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce. Obejmuje 30 tysięcy gospodarstw domowych. Ma formę jednoźródłowego pomiaru populacyjnego, w którym dane są zbierane w sposób ciągły. "Badanie Założycielskie to cenna i jedyna w swoim rodzaju baza uniwersów, które mogą być wykorzystywane do pogłębionych badań mediów, prowadzonych także przez innych uczestników rynku" - informuje KIM.

Jeżeli chodzi o najnowsze badanie "reprezentatywność panelu zapewnia próba losowa, odzwierciedlająca badaną populację. Panel jest stale uzupełniany – odchodzący paneliści są zastępowani nowymi, zgodnie z uniwersami z Badania Założycielskiego. Retencja nie przekracza 8 proc." - informuje KIM.

"Aktualnie dane z panelu pasywnego są kalibrowane. Pracujemy również nad udoskonaleniem oprogramowania, tak by np. jego instalacja nie stwarzała problemów podczas użytkowania smartfonów – takie zdarzały się podczas wdrażania mierników w innych krajach. Chcemy uniknąć podobnych komplikacji" – powiedział cytowany na stronie instytucji Mirosław Kalinowski, Dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

W przyszłym roku panel pasywny będzie rozbudowywany – do połowy 2023 ma liczyć 6 tys. panelistów, a pod koniec roku 0 9 tys. "Liczby te pokazują z jak dużym i unikalnym projektem mamy do czynienia. Kwestie związane ze złożonością organizacyjną oraz skomplikowaniem technicznym generują w praktyce pewne problemy, których przezwyciężenie wymaga czasu. Warto podkreślić, że KIM pracuje nad wdrożeniem badania pasywnego od początku bieżącego roku – przykłady firm badawczych, również w innych krajach pokazują, że proces ten zwykle trwa latami. Panel liczący 6 tys. osób pozwoli już na uzyskanie stabilnych wyników, zaś 9 tys. osób jest optymalny dla uzyskania unikalnej jakości pomiaru konsumpcji również treści radiowych" – dodał Kalinowski. (PAP)

Autor: Agata Szwedowicz

dsk/

TEMATY: