W 2022 roku w wypadkach drogowych na warszawskich ulicach zginęło najmniej osób w historii pomiarów

2023-01-02 17:39 aktualizacja: 2023-01-02, 21:55
Miejsce zdarzenia drogowego w centrum Warszawy, Fot. PAP/ Radek Pietruszka
Miejsce zdarzenia drogowego w centrum Warszawy, Fot. PAP/ Radek Pietruszka
W 2022 roku w wypadkach drogowych na warszawskich ulicach zginęło najmniej osób w historii dokładnych pomiarów - 30. Sytuacja, w której w ciągu roku na warszawskich ulicach nie zginie nikt, nie jest nierealną ideą, ale planem, do którego konsekwentnie zmierzamy - przekazał Zarząd Dróg Miejskich.

ZDM przytoczył statystyki, z których wynika, że w 1991 r. było 314 śmiertelnych ofiar wypadków, a w 2011 r. – 90.

"30 osób, które w ubiegłym roku zginęły w wypadkach drogowych w Warszawie (...) to najmniej odkąd prowadzimy pomiary. To liczba, która jest o 30 osób zbyt duża, ale jednocześnie to znacznie mniej niż w ubiegłym roku, ale dużo bardziej istotne, że to sporo mniej niż w 2019 r." - przekazał ZDM.

Wyjaśnił, że nie jest to jeszcze oficjalna statystyka, bo policja do ofiar wypadków zalicza również osoby zmarłe w wyniku powypadkowych obrażeń w ciągu 30 dni od zdarzenia.

Drogowcy porównali liczby wypadków z ubiegłego roku do zdarzeń z 2019 r., gdyż statystyki z dwóch lat pandemii traktują jako mocno zaburzone, bo ruch drogowy i, szerzej, sposób poruszania się po mieście wyglądał wtedy inaczej niż zwykle.

Zmiany w przepisach drogowych

Zaznaczyli, że ma mniejszą liczbę ofiar wpływ miały ostatnie zmiany w przepisach drogowych. Przede wszystkim wzrosła wysokość mandatów za najbardziej niebezpieczne wykroczenia, ale też zmieniły się zasady obowiązujące kierowców i pieszych na zebrach.

"Po drugie w Warszawie od kilku lat intensywnie zmieniamy drogową infrastrukturę, co ma odzwierciedlenie w statystykach wypadkowych. Skupiamy się przede wszystkim na okolicach przejść dla pieszych" - dodali drogowcy.

Wykonany w latach 2016-20 audyt 4096 przejść dla pieszych w Warszawie jest podstawą kolejnych zmian na najbardziej niebezpiecznych zebrach. Do tej pory w efekcie audytu zmiany – instalację sygnalizacji, azyli, skrócenie przejścia, czy ustawienie słupków uniemożliwiających parkowanie w jego pobliżu – przeszło ponad 300 zebr ocenionych na 0, 1 lub 2 w skali 0-5.

Drogowcy interweniują też w miejscach niebezpiecznych. Podają przykład fotoradarów na moście Poniatowskiego. Ich montaż sprawił, że w miejscu bardzo niebezpiecznym (w latach 2015-19 – 26 wypadków, w tym trzy śmiertelne) przestało dochodzić do poważnych zdarzeń.

W 1991 roku w stolicy było 314 ofiar wypadków, ale przez całą ostatnią dekadę ubiegłego wieku ta liczba rokrocznie oscylowała wokół 200, a spadła poniżej 100 ofiar w ciągu roku kalendarzowego dopiero w 2009 r.

Liczba ofiar wypadków spadła trzykrotnie

"W ciągu ostatniej dekady liczba ofiar wypadków w Warszawie spadła trzykrotnie. W ciągu trzech dekad – dziesięciokrotnie" - podkreślił ZDM.

Bardziej szczegółowe dane pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego będą znane w ciągu najbliższych tygodni.(PAP)

Autorka: Marta Stańczyk

mj/