O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Quad napędzany azotem. Zbudowali go naukowcy z Politechniki Opolskiej [WIDEO]

Po trwających pięć lat pracach naukowcy Politechniki Opolskiej zbudowali prototypowy egzemplarz quada napędzanego sprężonym azotem. Jak informuje uczelnia, rozwiązanie opracowane przez tajwańskiego naukowca Dien Shaw, może znaleźć zastosowanie w wielu sferach gospodarki.

Quad napędzany azotem Fot. Politechnika Opolska
Quad napędzany azotem Fot. Politechnika Opolska

Jak informuje Politechnika Opolska, naukowcy z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego tej uczelni zbudowali działający prototyp quada napędzanego sprężonym azotem za pośrednictwem układu pneumatyczno-hydraulicznego opracowanego na opolskiej uczelni. Podstawą ich pracy był pomysł naukowca z Tajwanu.

"W pierwszej kolejności chcieliśmy sprawdzić rozwiązanie Dien Shaw. To także wynalazca, który ma na swoim koncie wiele patentów i szeroką wiedzę. Naszą uwagę zwróciło jedno z jego rozwiązań - pneumatyczno-hydrauliczne. Jest ono ciekawe z tego względu, że zachodzi w nim konwersja energii pneumatycznej na hydrauliczną w tak zwanych konwerterach energii. Początkowo postanowiliśmy je tylko przetestować. Ostatecznie rozwiązanie to rozwinęliśmy, a w następstwie tego zbudowaliśmy układ napędowy i uruchomiliśmy pojazd" - wyjaśnia prof. Sebastian Brol.

Butla ze sprężonym azotem jest magazynem energii

Magazynem energii pojazdu jest butla zawierająca sprężony azot. Energia zgromadzona w gazie służy do napędu silnika hydraulicznego. Całość jest zbudowana w systemie modułowym, co pozwala na łatwą modernizację i wymianę poszczególnych elementów.

"Nauczyliśmy się sterować pojazdem, dobierać jego konstrukcję w zależności od rodzaju sterowania. W trakcie pracy zaobserwowaliśmy wiele zjawisk, które do tej pory nie były opisywane w obszarze nauki, a były to zjawiska związane z konwersją energii, mowa m.in. o duszeniu i dławieniu konwertera. Zwrócono uwagę także na tzw. efekt serpentyny, one wszystkie związane są zarówno ze sterowaniem jak i powiązane z konstrukcją układu" - wylicza prof. Brol.

Zdaniem naukowców, układ pneumatyczno-hydrauliczny  może znaleźć zastosowanie tam, gdzie konieczne jest wydatkowanie dużej energii w krótkim czasie.

"To rozwiązanie może być stosowane w układach stacjonarnych, np. tam, gdzie trzeba zrobić rozruch wielkiego silnika z wielkimi obciążeniami początkowymi. Nadaje się do transportu bliskiego oraz dla układów hybrydowych, szczególnie tam, gdzie jest ciepło odpadowe"  - powiedział prof.  Brol. (PAP)

autor: Marek Szczepanik

mar/
 

Zobacz także

  • Policja po pościgu zatrzymała kierowcę quada Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Niecodzienny pościg w Szczyrku. Policjanci ścigali kierowcę quada

  • Ciągnik na polu w Ukrainie, fot. PAP/Mykola Kalyeniak

    Ciągnik z przyczepami wjechał w quada. Ranna 14-latka i dwulatek

  • Kierowca quada podczas zawodów w Kirgistanie, fot. PAP/EPA/IGOR KOVALENKO

    12-latek zginął kierując quadem. Prokuratura wyjaśnia okoliczności wypadku

  • Jazda na quadzie Fot. PAP/Marcin Bielecki

    12-latek nie wrócił z przejażdżki quadem. Znaleziono go martwego

Serwisy ogólnodostępne PAP