Prezydent USA Joe Biden odwiedzi Polskę 21-22 lutego. Spotka się z prezydentem RP Andrzejem Dudą i z liderami Bukaresztańskiej Dziewiątki, wygłosi przemówienie przed rocznicą rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Według Białego Domu tematem spotkania z prezydentem RP będzie współpraca dwustronna. Polska i USA współpracują gospodarczo.
Do Warszawy Joe Biden przyleci Air Force One. Jak podaje Biały Dom, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli prezydentury. Samolot ma charakterystyczne niebiesko-białe malowanie; widnieje na nim napis "United States of America", flaga amerykańska oraz pieczęć prezydenta Stanów Zjednoczonych.
"Mobilne centrum dowodzenia" prezydenta USA
"Air Force One" to kryptonim nadawany każdemu samolotowi amerykańskich sił powietrznych, na którego pokładzie znajduje się urzędujący prezydent Stanów Zjednoczonych. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) mają dwa samoloty VC-25A, o numerach 28000 i 29000. To zbudowane na zamówienie i specjalnie przystosowane wersje cywilnych samolotów Boeing 747-2G4B JumboJet. Wcześniej przybywały do nas w roku 1992, 1994, 1997, 2001, 2003, 2007, 2011, 2014 oraz w 2017. Przed wprowadzeniem w 1990 roku samolotów VC-25A, od 1958 r. były wykorzystywane dwa inne Boeingi typu 707-320B o numerach 26000 i 27000. Przed i po przylocie Air Force One pojawiają się także Boeingi C-32. To wojskowa wersja pasażerskich Boeingów B757-200, głównie przeznaczona do przewozu wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych, żony prezydenta, członków Gabinetu i Kongresu USA.
Każdą wizytę prezydenta USA zabezpieczają logistycznie samoloty transportowe. Popularne Globemastery przywożą sprzęt techniczny w tym samochody Secret Service, ochrony prezydenta USA. Boeing C-17 Globemaster III to ciężki wojskowy samolot transportowy produkowany przez firmę Boeing.
Od 1944 r. datuje się transport lotniczy amerykańskich prezydentów. Do służby prezydentowi Franklinowi D. Rooseveltowi oddano samolot Douglas C54C (DC-4; znany też jako "Dakota") o oznaczeniu Sił Powietrznych VC-54, noszący przydomek "Święta Krowa" ("Sacred Cow").
Pierwszym, który poleciał odrzutowcem dostosowanym do użytku prezydenckiego był John F. Kennedy, który w 1962 r. skorzystał z Boeinga 707. Pierwszą z dwóch obecnie używanych maszyn dostarczono w 1990 r. za czasów administracji prezydenta George'a H.W. Busha.
Współczesne dwa Boeingi 747-200B oferują prezydentowi i jego świcie ponad 370 metrów kwadratowych powierzchni na trzech poziomach. Obejmuje to m.in. apartament prezydencki, gabinet medyczny, który może pełnić funkcję sali operacyjnej - na pokładzie stale przebywa lekarz. W samolocie znajdują się dwie kuchnie, które mogą wyżywić jednocześnie setkę osób.
Tankowanie w powietrzu
Air Force One ma możliwość tankowania w powietrzu, co w praktyce oznacza nieograniczony zasięg. Elektronika pokładowa jest zabezpieczona przed impulsem elektromagnetycznym. Samolot jest wyposażony w zaawansowany sprzęt do bezpiecznej łączności, dzięki czemu może pełnić funkcję mobilnego centrum dowodzenia w razie ataku na Stany Zjednoczone.
Samolot jest utrzymywany i obsługiwany przez Prezydencką Grupę Transportu Lotniczego (Presidential Airlift Group), będącą częścią Biura Wojskowego Białego Domu.
Z Boeingiem od lat współpracują Polskie Linie Lotnicze LOT. W latach 90. spółka miała we flocie trzy amerykańskie Boeingi 767-300 ER. LOT był pierwszą linią lotniczą w Europie, w której flocie znalazł się Boeing 787 Dreamliner. Pierwsza tego typu maszyna przyleciała do Warszawy z lotniska w Everett koło Seattle w USA w listopadzie 2012 r. Jak wynika z informacji zawartych na stronie polskiego przewoźnika, LOT obecnie w swojej flocie ma osiem Boeingów 787-8 Dreamliner, siedem Boeingów 787-9 Dreamliner, sześć Boeingów 737-800 oraz 11 Boeingów 737 MAX 8.
Boeing jest globalną firmą lotniczą produkującą i serwisującą samoloty pasażerskie, produkty zbrojeniowe oraz kosmiczne. Siedziba Boeing Commercial Airplanes znajduje się w Seattle w stanie Waszyngton. W halach o powierzchni 30 stadionów piłkarskich w Everett w stanie Washington powstają samoloty Boeing. Montowane tam są największe maszyny pasażerskie: 747, 777, 767 i 787 Dreamliner.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem z 30,7 proc. jest Polska Grupa Lotnicza. PGL należy w 100 proc. do Skarbu Państwa. (PAP)
Autorka: Aneta Oksiuta
mj/