Prezes HSW: jesteśmy gotowi na zaprojektowanie i produkcję cięższego Borsuka

2023-03-02 07:12 aktualizacja: 2023-03-02, 13:29
BWP Borsuk, Fot. PAP/Tomasz Waszczuk
BWP Borsuk, Fot. PAP/Tomasz Waszczuk
Zamówienie wojska na ponad tysiąc bojowych wozów piechoty (BWP) Borsuk, to bardzo duża umowa dla Huty Stalowa Wola. Oznacza dla nas rozwój nie tylko zakładu, ale też pracowników i całego miasta – powiedział PAP prezes HSW Jan Szwedo.

We wtorek w Stalowej Woli wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę ramową na dostawę blisko 1400 nowych pojazdów dla wojska, w tym blisko 1 tys. gąsienicowych bojowych wozów piechoty (BWP) Borsuk oraz pojazdów towarzyszących. Pojazdy produkowane będą przez Hutę Stalowa Wola.

W rozmowie z PAP prezes HSW podkreślił, że to bardzo duża umowa dla huty.

„Oznacza dla nas rozwój nie tylko zakładu, ale też pracowników i całego miasta. To też dowód zaufania ze strony resortu obrony” – dodał Szwedo.

Jego zdaniem, dzięki takim zamówieniom HSW staje się zakładem zbrojeniowym liczącym się na arenie międzynarodowej.

W czasie wtorkowej uroczystości Błaszczak poinformował też, że HSW będzie produkować cięższy wariant Borsuka. Jak zaznaczył Szwedo, oznacza to „kolejne paliwo dla zakładu”.

„Jesteśmy gotowi na zaprojektowanie i produkcję cięższego Borsuka, jesteśmy przygotowani na dialog techniczny w tej sprawie” – zapewnił.

Szwedo przyznał, że nowe kontrakty zawarte z wojskiem w ostatnim czasie zapewnią byt hucie na 20-30 lat.

„Mam tu na myśli wszystkie programy, które realizujemy dla wojska. To jest dobra przyszłość HSW” – stwierdził.

Nowe kontrakty oznaczają dla zakładu również konieczność zatrudnienia nowych pracowników. Jak powiedział prezes HSW, rekrutacja jest prowadzona cały czas. Obecnie w HSW pracuje ok. 1 tys. osób.

Ostatnio HSW zakupiła 37 ha terenu pod inwestycje. Jak powiedział Szwedo, przygotowywane są teraz plany nowej inwestycji.

„Roboty przy budowie hali powinny rozpocząć się pod koniec tego roku lub początkiem przyszłego” – zapowiedział.

Szwedo zaznaczył również, że trwają rozmowy ze stroną amerykańską, żeby w hucie produkowany były armaty, który są montowane w Borsukach.

„Mamy ustalony plan, krok po kroku, jak będziemy uruchamiać tę produkcję, to jest jeden z etapów naszej nowej inwestycji” - powiedział.

Prezes stalowowolskiej huty zaznaczył także, że obecnie trwają rozmowy, które mają doprowadzić do przedłużenie produkcji rakiet Patriot w Stalowej Woli.

Zgodnie z podpisaną we wtorek umową pierwsze seryjne Borsuki mają trafić do wojska w przyszłym roku.

BWP Borsuk oparty jest na uniwersalnej, modułowej platformie gąsienicowej (UMPG), wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW-30). Załogę stanowi 3 żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Pojazd jest przeznaczony do transportu 6 żołnierzy w rejon pola walki, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony.

Pojazd posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz innych obiektów w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia. BWP Borsuk będzie współdziałał z pododdziałami czołgów rodziny K2, które wejdą na wyposażenie m.in. 16 Dywizji Zmechanizowanej.

Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, w tym przeszkód wodnych, może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych.

Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, a pływania 8 km/h. Masa bojowa pojazdu w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Bardzo ważnym elementem Borsuka jest opracowany przez Hutę Stalowa Wola S.A. wraz z WB Electronics S.A., zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW-30), którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S. Umożliwia ona prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Uzbrojenie pomocnicze, zintegrowane z wieżą, stanowi sprzężony z armatą zmodyfikowany 7,62 mm karabin maszynowy UKM-2000C. Dodatkowe uzbrojenie stanowi ponadto podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych. (PAP)

Autor: Wojciech Huk

kw/