Zaznaczył, że nowa trasa tramwajowa pozwoli nie tylko szybko dostać się do dworca Zachodniego, ale będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. A w przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.
Nowa trasa tramwajowa o długości ok. 1,6 km zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia, gdzie powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości ok. 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. "Na zdjęciu satelitarnym będzie przypominał gwiazdę" - podkreślił rzecznik.
Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie ok. 5 min, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. "Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu" - wyjaśnił rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Zaznaczył, że docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po Grójeckiej. Dalej nowo wybudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów.
"Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie" - wyjaśnił rzecznik przypominając, że w stolicy jest już 76 ze 126 nowych tramwajów Hyundai.
Inwestycja będzie realizowana w latach 2024-2025, a jej szacunkowy koszt to 250 mln zł. (PAP)
autorka: Marta Stańczyk
gn/