Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.
"Na moje polecenie minister Anna Moskwa zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r." - napisał premier.
Na moje polecenie minister @moskwa_anna zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r.
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) March 28, 2023
Dziękuję Pani Minister. https://t.co/pLCMmWvFkX
Wcześniej minister klimatu i środowiska Anna Moskwa napisała, że Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku.
Ważny sprawdzian przed polskimi europarlamentarzystami już wkrótce. Głosowanie w sprawie szkodliwej dla bezpieczeństwa energetycznego Polski dyrektywy metanowej. Czekamy niecierpliwie
— Anna Moskwa (@moskwa_anna) March 27, 2023
"Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją" - oceniła. Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE.
Jak zaznaczyła Anna Moskwa, w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dot. zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. "Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane" - podkreśliła.
W #Bruksela minister klimatu i środowiska @moskwa_anna oraz wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński biorą dziś udział w posiedzeniu Rady #UE ds. #energia. Głównymi tematami spotkania jest https://t.co/bP4FNQB1HV. pakiet gazowo-wodorowy oraz reforma rynku energii elektrycznej. pic.twitter.com/QEZHNYGItI
— Ministerstwo Klimatu i Środowiska (@MKiS_GOV_PL) March 28, 2023
Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.
Przyjęcie przepisów - które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.
W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r.
W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przeglądu. (PAP)
mmi/