Ostatni kurs rosyjskiego składu metra w stolicy

2023-03-29 17:08 aktualizacja: 2023-03-29, 19:05
Ostatni kurs rosyjskiego składu metra w Warszawie Fot. PAP/Andrzej Lange
Ostatni kurs rosyjskiego składu metra w Warszawie Fot. PAP/Andrzej Lange
W środę około godziny 12 w ostatnią podróż ze stacji Młociny, wyruszył rosyjski skład metra o numerze 7, który jako pierwszy trafi do Kijowa. W pożegnalną podróż zabrał pasażerów, a także dziennikarzy i pasjonatów komunikacji miejskiej.

Skład ruszył tuż po godzinie 12 ze stacji Młociny. Oprócz pasażerów wiózł sympatyków komunikacji miejskiej. Zaskoczeniem było trzech chłopców, którzy z przejęciem fotografowali pociąg i kręcili pamiątkowe filmy. "W przyszłości chcemy zostać motorniczymi" - mówili dziennikarzom.

Pociąg mijał kolejne stacje, aż w końcu rozległ się ostatni komunikat odczytany głosem lektora Ksawerego Jasieńskiego: "Stacja Kabaty. Uwaga! Stacja końcowa. Prosimy o opuszczenie pociągu". Ostatni pasażerowie opuszczają skład. Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcia z maszynistą, który przed odjazdem, symbolicznie żegna się z warszawiakami przeciągłym dźwiękiem syreny i historyczny skład znika w głębinie czarnego tunelu.

W ostatnią podróż pociągiem wybrali się też pasjonaci transportu publicznego. "Fajnie, że do Warszawy przyjeżdżają nowe pociągi Skody, ale w tych starych wagonach jest to coś, czuć ten klimat starych lat" - powiedział jeden z nich.

"Bardzo dobrze, że trafią teraz na Ukrainę. To jest lepsze rozwiązanie, aniżeli miałyby trafić na złom. Są jeszcze w bardzo dobrym stanie technicznym, więc będą tam na Ukrainie im pomagały i woziły pasażerów" - podkreślił.

Rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń zaznaczyła, że to historyczna chwila. "Dzisiaj o godzinie 5.17 po raz ostatni, na pierwszą linię metra wyjechał skład numer 7. Jest to pierwszy z dziesięciu pociągów, które będziemy przekazywać do metra w Kijowie" - podkreśliła. "Tym samym realizujemy prośbę metra kijowskiego, by pomóc im utrzymać eksploatację pociągów serii 81. Mam nadzieję, że transport tego pociągu odbędzie się jeszcze w tym miesiącu. Jego organizacja leży po stronie metra kijowskiego" - dodała.

Wyjaśniła, że pociąg zjechał do STP Kabaty, gdzie rozpocznie się demontaż elementów niepotrzebnych w metrze kijowskim, m.in. systemów ograniczenia prędkości, czy też czarnych skrzynek.

Na Ukrainę trafi 60 wagonów rosyjskich o wartości około 40 mln zł. W warszawskim metrze były eksploatowane od 1995 roku. W kwietniu minie 28 lat odkąd zaczęły wozić pasażerów.

"W Warszawie zostaje 12 pociągów. Pamiątkowy skład 02 będzie woził pasażerów i zostanie on z całą pewnością na stanie metra warszawskiego, bo jest to skład historyczny, w całości złożony z wagonów radzieckich wyprodukowanych w 1989 roku. Pozostałe składy będziemy wycofywać z pierwszej linii metra, gdyż cały czas trwają dostawy najnowszych pociągów Skoda Varsovia, które mają zupełnie inne parametry techniczne" - powiedziała Anna Bartoń.

Rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Tomasz Kunert stwierdził, że w Warszawie na pewno nie zabraknie składów metra. "Oprócz tego, że dojeżdżają nowe pociągi to wycofywanie starych składów jest zaplanowane w taki sposób, aby nadal pociągi metra mogły jeździć w takiej liczbie, jaka jest potrzebna do obsługi dwóch linii metra" - podkreślił.

Wagony metra serii 81 produkowana są 1976 w ZSRR i Rosji w zakładach Mietrowagonmasz w Mytiszczach i Wagonmasz z Petersburga. Mogą być łączone w składy o długości od 3 do 8 wagonów, przy czym pierwszy i ostatni z nich muszą być wyposażone w kabiny maszynisty.

W marcu 1990 r. dotarła do Warszawy pierwsza i ostatnia partia daru od ZSRR w postaci 10 wagonów. Zestawiono je w 2 pociągi 5-wagonowe. W 1994roku zakupiono 32 wagony podobne do już posiadanych pojazdów serii 81, co pozwoliło na zestawienie 14 składów 3-wagonowych.

Uruchomienie pierwszego odcinka metra w Warszawie

7 kwietnia 1995 r. uruchomiono pierwszy odcinek I linii warszawskiego metra. Posiadany przez Metro Warszawskie tabor zapewniał kursowanie pociągów w takcie 5-minutowym w szczycie przewozowym i 7-minutowym poza szczytem.

Kolejne 18 wagonów dotarło do Warszawy w listopadzie 1997, a włączono je do eksploatacji 26 maja 1998 wraz z przedłużeniem linii do stacji Centrum. Wagony pozwoliły na przedłużenie posiadanych dotychczas 14 pociągów 3-wagonowych do składów 4-wagonowych oraz utworzenie pociągu o numerze 15.

W sierpniu 2005 r. rozpoczęto remonty 39 z 60 eksploatowanych ówcześnie przez warszawskie metro wagonów serii 81. Zakłady PESA w Bydgoszczy w ramach remontu m.in. wymieniły podłogi i okna, zainstalowały nowe poręcze, wygłuszyły kabiny oraz pomalowały pudła pojazdów.

W październiku i grudniu 2005 r. ogłoszono przetargi na dostawę odpowiednio 14 i 16 wagonów pośrednich serii 81. Wszystkie wagony zostały dostarczone do końca 2007 r. i pozwoliły na wydłużenie posiadanych 15 pociągów 4-wagonowych do składów 6-wagonowych.

Do sierpnia 2009 zostało dostarczonych i włączonych do eksploatacji kolejne 7 składów serii 81-572.2/573.2.

31 grudnia 2012 r. Metro Warszawskie eksploatowało 132 wagony serii 81 skonfigurowane w 22 pociągi 6-wagonowe. (PAP)

Autorka: Marta Stańczyk

mar/