Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki Badania Założycielskiego za rok 2022. Przedstawione wyniki Badania Założycielskiego za okres od stycznia do grudnia 2022 r., obejmują dane dla populacji gospodarstw domowych i - po raz pierwszy w Polsce - osób w wieku 4+, opisując konsumpcję usług medialnych przez dzieci.
"Badanie Założycielskie KIM to pierwsze w Polsce badanie pokazujące obiektywny opis konsumpcji mediów, czyli liczbę użytkowników telewizji, radia i internetu w rozumieniu wyposażenia w niezbędną infrastrukturę do ich odbioru jak i wzorców ich konsumpcji" - napisano w komunikacie prasowym KIM.
Wskazano, że "realizując Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę 'mediowego GUSu', dostarczając wyniki badania w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami sformułowanymi przez branżę mediową w 'Złotym Standardzie Pomiaru Mediów'".
"Przyjęta w badaniu metodologia, wspólna dla wielu mediów jest unikatowa na polskim rynku i została wypracowana przez zespół ekspertów KIM przy udziale specjalistów z GUS" - zaznaczono.
Badanie, realizowane w trybie ciągłym, na w pełni losowej adresowej próbie gospodarstw domowych i osób je zamieszkujących objęło w roku 2022 próbę 20 tys. 143 gospodarstw domowych, w których przeprowadzono łącznie 45 tys. 85 wywiadów z osobami w wieku 4+. Z racji rozmiaru i charakteru próby, badanie jest w pełni reprezentatywne i pozwala z dużą dokładnością wnioskować o całej populacji gospodarstw i mieszkańców Polski w wieku 4+.
"Badanie Założycielskie Krajowego Instytutu Mediów jest pierwszym etapem wprowadzania w życie postulatów branży mediowej, przedstawionych w 'Złotym standardzie pomiaru mediów'. To przedsięwzięcie skierowane do szerokiego grona interesariuszy rynkowych oraz realizujące zadania KRRiT, czyli m.in. dostarczania w pełni obiektywnych danych opisujących rynek mediowy w Polsce. Dlatego udział państwa polskiego w tak poważnym przedsięwzięciu jest w pełni uzasadniony, gdyż trudno byłoby zrealizować porównywalne badanie, na tak dużej próbie, jakiemukolwiek podmiotowi komercyjnemu" – ocenił Maciej Świrski, p.o. dyrektora Krajowego Instytutu Mediów.
Dane o gospodarstwach domowych dotyczą wyposażenia w infrastrukturę do odbioru usług medialnych. Badanie w tym zakresie opisuje szczegółowo parametry posiadanych odbiorników telewizyjnych i radiowych, rodzaj sprzętu komputerowego, urządzenia mobilne oraz wykorzystywane sposoby i technologie odbioru usług.
Część raportu poświęcona indywidualnej konsumpcji mediów, oprócz opisu posiadania niezbędnej infrastruktury, koncentruje się na opisie wzorów zachowań związanych z korzystaniem z usług medialnych oraz na opisie profili odbiorców.
Jak oceniono, "uzyskane dane pozwalają opisać wielkość i strukturę populacji internautów, telewidzów i radiosłuchaczy".
W komunikacie KIM wskazano, że "obiektywny opis rynku użytkowników mediów, dokonany zarówno w kontekście usług jak i technologii oraz sprzętu do ich odbioru, stanowi niezbędną podstawę dla rozwijanych w KIM pozostałych projektów badawczych z obszaru mediów, a w szczególności badań panelowych, mierzących konsumpcję mediów".
"Taki opis ma charakter poznawczy i utylitarny. Badanie Założycielskie KIM, realizowane na dużej próbie, zgodnie najwyższymi standardami metodologicznymi, spełnia wymogi badań populacyjnych, z dużą precyzją szacujących wyniki z próby na populację" - podkreślono.
Z badania wynika, iż 94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada odbiornik telewizyjny. Relatywnie rzadziej posiadanie telewizora deklarują gospodarstwa w dużych miastach, liczących powyżej 500 tys. mieszkańców (89,5 proc.) a także gospodarstwa "młodsze", w których wiek głowy gospodarstwa domowego wynosi 25-34 lata (88,8 proc.).
Telewizor z funkcją Smart TV posiada 50,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, a 35,8 proc. wszystkich gospodarstw obecnie z niej korzysta, podłączając telewizor do internetu.
94,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce można zakwalifikować jako gospodarstwa "telewizyjne", czyli posiadające telewizor podłączony do źródła sygnału telewizyjnego. Jednak rozwój technologii powoduje, iż obecnie już 98,6 proc. gospodarstw domowych dysponuje co najmniej jedną z dwóch możliwości oglądania telewizji: na telewizorze lub na urządzeniach mobilnych podłączonych do internetu.
Potencjał do odbioru serwisów VOD/ streamingu, w postaci niezbędnej infrastruktury, deklaruje 68,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, posiadając co najmniej jedną z opcji: internet stacjonarny lub mobilny domowy (na jakiekolwiek urządzenia) lub telewizor podłączony do internetu.
Korzystanie z płatnych serwisów VOD deklaruje 41 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Im większe gospodarstwo, bądź im niższy wiek lidera lub gdy są dzieci w gospodarstwie, tym częstsze korzystanie z serwisów.
Radio na wyposażeniu posiada 81,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce - 37,5 proc. gospodarstw posiada jeden odbiornik radiowy, a 43,7 proc. – co najmniej dwa (wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym radia samochodowe, pomijając aplikacje radiowe). Odbiornik radiowy częściej posiadają gospodarstwa domowe liczące 4 osoby lub więcej (92 proc.), oraz te, w których wiek głowy gospodarstwa mieści się w przedziale 35-54 lata (87,2 proc.).
Jeżeli chodzi o odbiorniki radiowe, największy odsetek stanowią gospodarstwa domowe, w których do słuchania radia wykorzystuje się radio samochodowe (53,9 proc.) oraz te, w których w tym celu wykorzystuje się radio przenośne/ niewbudowane (31,7 proc.). W dalszej kolejności, w kontekście infrastruktury do odbioru radia, wskazywane są: wieża hifi (11,1 proc.), smartfon (7 proc.), telewizor ze smart tv (5 proc.), radiobudzik (3,2 proc.) oraz komputer przenośny (3,0 proc.).
Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 70,1 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Najczęściej są to laptopy (62,7 proc.), wyposażenie w tablety jest porównywalne z wyposażeniem w komputery stacjonarne (odpowiednio 17,1 proc. i 17,2 proc.). Wyposażenie w sprzęt komputerowy rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego. W gospodarstwach 3-osobowych wskaźnik wyposażenia wynosi 87,1 proc., zaś w większych (4-osobowych i większych) - 93,1 proc. W gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat poziom wyposażenia w taki rodzaj sprzętu sięga 95,6 proc.
Jak podano, telefon komórkowy znajduje się na wyposażeniu 96,9 proc. gosp. domowych w Polsce. Im większe gospodarstwo, tym wskaźnik posiadania telefonu komórkowego jest wyższy, sięgając 99,6 proc. w gosp. domowych składających się z min. 4 osób.
Posiadanie dostępu do internetu w domu deklaruje 82,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Poziom korzystania z internetu rośnie wraz z wielkością gosp. domowego. Najwyższy wskaźnik dostępu do internetu obserwujemy w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby (98,7 proc.) oraz w gospodarstwach z dziećmi (99,3 proc.).
Najczęściej używanym urządzeniem do odbioru internetu w gosp. domowych jest smartfon (w 93,4 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na komórce). Drugim w kolejności urządzeniem jest laptop (w 70,7 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na laptopie).
"Sukces Badania Założycielskiego to ciężka praca świetnego zespołu specjalistów KIM, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie, pozyskane po stronie komercyjnej i GUS, które wykorzystali do stworzenia i realizacji tego jedynego w Polsce w swojej skali i rygorystycznej metodologii badania. Zespół ten będzie organizował serię spotkań ze stronami zainteresowanymi wynikami badań. Planowane są także kolejne publikacje służące upowszechnianiu wiedzy płynącej z Badania Założycielskiego" – powiedział Maciej Świrski, cytowany w komunikacie. Dodał, że "projekt będzie oczywiście kontynuowany w kolejnych latach", a "Badanie Założycielskie stanie się trwałym źródłem danych o zjawiskach na rynku mediowym", na podstawie których "będzie można podejmować strategiczne decyzje biznesowe".
Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Podstawowym zadaniem Krajowego Instytutu Mediów jest prowadzenie Badania Założycielskiego.
Więcej informacji na temat Badania Założycielskiego, metodologii oraz najnowszych wyników można znaleźć na stronie internetowej KIM pod adresem: https://kim.gov.pl/wyniki-badan. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
kw/