Dostęp do mediów w Polsce. Co wybierają Polacy: telewizję, radio czy internet?

2023-04-27 11:37 aktualizacja: 2023-04-28, 11:00
Część Polaków ogląda telewizję w internecie. Podobnie jest ze słuchaniem radia, Fot. PAP/DPA/Sebastian Gollnow
Część Polaków ogląda telewizję w internecie. Podobnie jest ze słuchaniem radia, Fot. PAP/DPA/Sebastian Gollnow
94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada odbiornik telewizyjny; 81,2 proc. - odbiornik radiowy; 70,1 proc. - sprzęt komputerowy; 96,9 proc. - telefon komórkowy - wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów za 2022 r.

Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki Badania Założycielskiego za rok 2022. Przedstawione wyniki Badania Założycielskiego za okres od stycznia do grudnia 2022 r., obejmują dane dla populacji gospodarstw domowych i - po raz pierwszy w Polsce - osób w wieku 4+, opisując konsumpcję usług medialnych przez dzieci.

"Badanie Założycielskie KIM to pierwsze w Polsce badanie pokazujące obiektywny opis konsumpcji mediów, czyli liczbę użytkowników telewizji, radia i internetu w rozumieniu wyposażenia w niezbędną infrastrukturę do ich odbioru jak i wzorców ich konsumpcji" - napisano w komunikacie prasowym KIM.

Wskazano, że "realizując Badanie Założycielskie, KIM pełni rolę 'mediowego GUSu', dostarczając wyniki badania w zgodzie z najwyższymi standardami metodologicznymi i postulatami sformułowanymi przez branżę mediową w 'Złotym Standardzie Pomiaru Mediów'".

"Przyjęta w badaniu metodologia, wspólna dla wielu mediów jest unikatowa na polskim rynku i została wypracowana przez zespół ekspertów KIM przy udziale specjalistów z GUS" - zaznaczono.

Badanie, realizowane w trybie ciągłym, na w pełni losowej adresowej próbie gospodarstw domowych i osób je zamieszkujących objęło w roku 2022 próbę 20 tys. 143 gospodarstw domowych, w których przeprowadzono łącznie 45 tys. 85 wywiadów z osobami w wieku 4+. Z racji rozmiaru i charakteru próby, badanie jest w pełni reprezentatywne i pozwala z dużą dokładnością wnioskować o całej populacji gospodarstw i mieszkańców Polski w wieku 4+.

"Badanie Założycielskie Krajowego Instytutu Mediów jest pierwszym etapem wprowadzania w życie postulatów branży mediowej, przedstawionych w 'Złotym standardzie pomiaru mediów'. To przedsięwzięcie skierowane do szerokiego grona interesariuszy rynkowych oraz realizujące zadania KRRiT, czyli m.in. dostarczania w pełni obiektywnych danych opisujących rynek mediowy w Polsce. Dlatego udział państwa polskiego w tak poważnym przedsięwzięciu jest w pełni uzasadniony, gdyż trudno byłoby zrealizować porównywalne badanie, na tak dużej próbie, jakiemukolwiek podmiotowi komercyjnemu" – ocenił Maciej Świrski, p.o. dyrektora Krajowego Instytutu Mediów.

Dane o gospodarstwach domowych dotyczą wyposażenia w infrastrukturę do odbioru usług medialnych. Badanie w tym zakresie opisuje szczegółowo parametry posiadanych odbiorników telewizyjnych i radiowych, rodzaj sprzętu komputerowego, urządzenia mobilne oraz wykorzystywane sposoby i technologie odbioru usług.

Część raportu poświęcona indywidualnej konsumpcji mediów, oprócz opisu posiadania niezbędnej infrastruktury, koncentruje się na opisie wzorów zachowań związanych z korzystaniem z usług medialnych oraz na opisie profili odbiorców.

Jak oceniono, "uzyskane dane pozwalają opisać wielkość i strukturę populacji internautów, telewidzów i radiosłuchaczy".

W komunikacie KIM wskazano, że "obiektywny opis rynku użytkowników mediów, dokonany zarówno w kontekście usług jak i technologii oraz sprzętu do ich odbioru, stanowi niezbędną podstawę dla rozwijanych w KIM pozostałych projektów badawczych z obszaru mediów, a w szczególności badań panelowych, mierzących konsumpcję mediów".

"Taki opis ma charakter poznawczy i utylitarny. Badanie Założycielskie KIM, realizowane na dużej próbie, zgodnie najwyższymi standardami metodologicznymi, spełnia wymogi badań populacyjnych, z dużą precyzją szacujących wyniki z próby na populację" - podkreślono.

Z badania wynika, iż 94,7 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada odbiornik telewizyjny. Relatywnie rzadziej posiadanie telewizora deklarują gospodarstwa w dużych miastach, liczących powyżej 500 tys. mieszkańców (89,5 proc.) a także gospodarstwa "młodsze", w których wiek głowy gospodarstwa domowego wynosi 25-34 lata (88,8 proc.).

Telewizor z funkcją Smart TV posiada 50,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, a 35,8 proc. wszystkich gospodarstw obecnie z niej korzysta, podłączając telewizor do internetu.

94,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce można zakwalifikować jako gospodarstwa "telewizyjne", czyli posiadające telewizor podłączony do źródła sygnału telewizyjnego. Jednak rozwój technologii powoduje, iż obecnie już 98,6 proc. gospodarstw domowych dysponuje co najmniej jedną z dwóch możliwości oglądania telewizji: na telewizorze lub na urządzeniach mobilnych podłączonych do internetu.

Potencjał do odbioru serwisów VOD/ streamingu, w postaci niezbędnej infrastruktury, deklaruje 68,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce, posiadając co najmniej jedną z opcji: internet stacjonarny lub mobilny domowy (na jakiekolwiek urządzenia) lub telewizor podłączony do internetu.

Korzystanie z płatnych serwisów VOD deklaruje 41 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Im większe gospodarstwo, bądź im niższy wiek lidera lub gdy są dzieci w gospodarstwie, tym częstsze korzystanie z serwisów.

Radio na wyposażeniu posiada 81,2 proc. gospodarstw domowych w Polsce - 37,5 proc. gospodarstw posiada jeden odbiornik radiowy, a 43,7 proc. – co najmniej dwa (wliczając wszystkie typy odbiorników, w tym radia samochodowe, pomijając aplikacje radiowe). Odbiornik radiowy częściej posiadają gospodarstwa domowe liczące 4 osoby lub więcej (92 proc.), oraz te, w których wiek głowy gospodarstwa mieści się w przedziale 35-54 lata (87,2 proc.).

Jeżeli chodzi o odbiorniki radiowe, największy odsetek stanowią gospodarstwa domowe, w których do słuchania radia wykorzystuje się radio samochodowe (53,9 proc.) oraz te, w których w tym celu wykorzystuje się radio przenośne/ niewbudowane (31,7 proc.). W dalszej kolejności, w kontekście infrastruktury do odbioru radia, wskazywane są: wieża hifi (11,1 proc.), smartfon (7 proc.), telewizor ze smart tv (5 proc.), radiobudzik (3,2 proc.) oraz komputer przenośny (3,0 proc.).

Posiadanie sprzętu komputerowego deklaruje 70,1 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Najczęściej są to laptopy (62,7 proc.), wyposażenie w tablety jest porównywalne z wyposażeniem w komputery stacjonarne (odpowiednio 17,1 proc. i 17,2 proc.). Wyposażenie w sprzęt komputerowy rośnie wraz z wielkością gospodarstwa domowego. W gospodarstwach 3-osobowych wskaźnik wyposażenia wynosi 87,1 proc., zaś w większych (4-osobowych i większych) - 93,1 proc. W gospodarstwach z dziećmi w wieku 7-15 lat poziom wyposażenia w taki rodzaj sprzętu sięga 95,6 proc.

Jak podano, telefon komórkowy znajduje się na wyposażeniu 96,9 proc. gosp. domowych w Polsce. Im większe gospodarstwo, tym wskaźnik posiadania telefonu komórkowego jest wyższy, sięgając 99,6 proc. w gosp. domowych składających się z min. 4 osób.

Posiadanie dostępu do internetu w domu deklaruje 82,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Poziom korzystania z internetu rośnie wraz z wielkością gosp. domowego. Najwyższy wskaźnik dostępu do internetu obserwujemy w gospodarstwach liczących co najmniej 4 osoby (98,7 proc.) oraz w gospodarstwach z dziećmi (99,3 proc.).

Najczęściej używanym urządzeniem do odbioru internetu w gosp. domowych jest smartfon (w 93,4 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na komórce). Drugim w kolejności urządzeniem jest laptop (w 70,7 proc. gospodarstw choć jedna osoba w gospodarstwie korzysta z internetu na laptopie).

"Sukces Badania Założycielskiego to ciężka praca świetnego zespołu specjalistów KIM, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie, pozyskane po stronie komercyjnej i GUS, które wykorzystali do stworzenia i realizacji tego jedynego w Polsce w swojej skali i rygorystycznej metodologii badania. Zespół ten będzie organizował serię spotkań ze stronami zainteresowanymi wynikami badań. Planowane są także kolejne publikacje służące upowszechnianiu wiedzy płynącej z Badania Założycielskiego" ­– powiedział Maciej Świrski, cytowany w komunikacie. Dodał, że "projekt będzie oczywiście kontynuowany w kolejnych latach", a "Badanie Założycielskie stanie się trwałym źródłem danych o zjawiskach na rynku mediowym", na podstawie których "będzie można podejmować strategiczne decyzje biznesowe".

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 r. przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Podstawowym zadaniem Krajowego Instytutu Mediów jest prowadzenie Badania Założycielskiego.

Więcej informacji na temat Badania Założycielskiego, metodologii oraz najnowszych wyników można znaleźć na stronie internetowej KIM pod adresem: https://kim.gov.pl/wyniki-badan. (PAP)

autor: Katarzyna Krzykowska

kw/