Jak przekazał PAP rzecznik MI, z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 realizowanych jest obecnie 11 zadań o długości prawie 100 km, a siedem inwestycji jest na etapie przetargu i w przygotowaniu. Wartość obwodnic w realizacji to 3,6 mld zł, a w przetargu i przygotowaniu są zadania o wartości ok. 2,4 mld zł.
Huptyś zaznaczył, że GDDKiA z tego programu oddała dotychczas do ruchu 30 obwodnic o łącznej długości prawie 300 km i wartości 7,3 mld zł.
Rzecznik MI poinformował też, że w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na lata 2020-2030 w realizacji jest 13 zadań o długości 105,3 km i wartości prawie 2,6 mld zł; w trakcie postępowania przetargowego są trzy zadania o długości 12,6 km i wartości 389,6 mln zł.
Kierowcy mogą już korzystać z dwóch obwodnic z PB100: Smolajn na drodze krajowej nr 51 o długości 1,7 km oraz Brzezia na drodze krajowej nr 25 o długości 4,5 km. Pozostałe inwestycje (82 zadania) są na etapie prac przygotowawczych.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.
Głównym beneficjentem PB100 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Na realizację programu rząd przeznaczy 28 mld zł. Za realizację programu odpowiada GDDKiA. (PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
gn/