Zniesienie opłat za autostrady. Resort infrastruktury liczy na sprawne prace w Sejmie

2023-05-22 06:50 aktualizacja: 2023-05-22, 11:16
Opłata za przejazd autostradą. Fot. PAP/Roman Zawistowski
Opłata za przejazd autostradą. Fot. PAP/Roman Zawistowski
Ministerstwo Infrastruktury liczy, że prace w Sejmie nad przyjęciem projektu ustawy znoszącej opłaty za przejazd autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zostaną sprawnie przeprowadzone - przekazał PAP rzecznik resortu Szymon Huptyś.

Zdaniem Huptysia pozwoli to na zniesienie opłat od 1 lipca tego roku.

"Liczymy na to, że prace w Sejmie nad projektem ustawy przyjętym we środę przez rząd zostaną sprawnie przeprowadzone, tak aby został dotrzymany lipcowy termin zniesienia opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA" - stwierdził rzecznik MI.

Jak wyjaśnił Huptyś, w projekcie chodzi o zniesienie opłat od samochodów osobowych i motocykli na odcinkach autostrad: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Podkreślił, że projekt zakłada też, że nie będą mogły zostać wprowadzone opłaty także na pozostałych, obecnie niepłatnych autostradach zarządzanych przez GDDKiA oraz na odcinkach, które są w realizacji.

Zniesienie opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw.

Koniec z opłatami za przejazd autostradą na odcinkach płatnych zarządzanych przez GDDKiA

Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Aktualnie takie opłaty funkcjonują na autostradzie A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Natomiast nadal będzie pobierana przez Szefa KAS opłata elektroniczna od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że celem nadrzędnym ustawy jest utrzymanie bądź nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.

"Brak odpłatności oznaczać będzie bowiem, że na ponad 1300 km sieci autostrad zarządzanych przez stronę publiczną kierowcy pojazdów osobowych będą poruszać się swobodnie, bez konieczności uiszczania opłat" - dodano w uzasadnieniu.

Przypomniano też wcześniejsze zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, że nie będzie kontynuacji koncesji na odcinku autostrady A4 Katowice – Kraków, a fragment ten - zgodnie z projektem ustawy - będzie bezpłatny dla samochodów osobowych. Koncesja na zarządzanie tym odcinkiem autostrady, która należy do Stalexportu, wygasa w 2027 r.

Jak podano w uzasadnieniu, w wyniku rezygnacji z odpłatności autostrad od samochodów osobowych przychody z opłat ulegną zmniejszeniu o ok. 230 mln złotych średniorocznie w perspektywie 10 lat.

Z kolei w Ocenie Skutków Regulacji podano, że zniesienie opłat za przejazd autostradami państwowymi od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad, a ponadto zostaną zaoszczędzone środki na ich utrzymanie i remonty.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

dsk/