"Tunel w Świnoujściu to symbol odwagi samorządowców, determinacji rządzących, która przeradza się w przedsięwzięcia takie, których miało nie być" – mówił w piątek po wizycie na terenie budowy tunelu w Świnoujściu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zwrócił się do prezydenta Świnoujścia podkreślając, że "wielkiej odwagi było trzeba - tej odwagi wcześniej brakowało - żeby ten wielki wysiłek podjąć".
Jak powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, "bardzo bym chciał, aby otwarcie miało miejsce w czerwcu".
"Dokładny termin będzie znany, kiedy wszystkie niezbędne prace, które jeszcze trzeba (...) zrealizować zostaną wykonane, kiedy otrzymamy dokument stwierdzający, że tunel jest bezpieczny" – dodał.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
"To jeden z najtrudniejszych tuneli realizowanych w ogóle, z uwagi na warunki gruntowe, na jego geometrię, usytuowanie. Udało się to zrobić wszystko dzięki doskonałej organizacji pracy, dzięki świetnej współpracy pomiędzy wszystkimi stronami, które za tą inwestycję były odpowiedzialne. Zostało nam spięcie tego całego +układu nerwowego+, który zapewnia bezpieczeństwo w tunelu i zapewnia to, że będzie on eksploatowany bez żadnych przeszkód" – powiedział dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak,
Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
"Musimy jeszcze w tych ostatnich dniach dokonać jeszcze sprawdzeń, testów, odbiorów. Jeżeli wszystko będzie w porządku, to możemy liczyć, że w tej perspektywie nieodległej będziemy mogli ten tunel otworzyć i oddać go mieszkańcom".
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.(PAP)
jc/